Två till


Just nu blommar två orkidéer till här hos mig. Den lilla röda orkidén, en Phalaenopsis, har inte så stora blommor, men blommar gärna med många på en gång. Jag skulle tro att det är litet ”equestris” i den. Equestris är orkidéer med ganska små blommor. Jag har några stycken equestris och det har nog blivit mina favoriter över alla andra också väldigt vackra orkidéer. Blommorna blir inte så stora, men blir ofta väldigt många i stället och är väldigt villiga att blomma om. Kan rekommenderas! Denna lilla röda orkidé får ofta två stänglar åt gången, men inte denna gång.

Skönheten här ovanför är nog en mutant, dvs något har gått fel på vägen. När jag köpte den hade den två stänglar med mängder med dessa vackra blommor. Den kanske aldrig skulle vinna pris på en utställning, men håll med om att den är väldigt speciell och jag älskar färgsättningen på den. Nu har den precis börjat blomma om. Det finns två blommor nu och några knoppar.

Jag har en liten blå orkidé, som också tillhör equestrissorten. Den har nu fått tre stänglar på en gång och det ska bli roligt att se alla tre blomma på en gång. Då kommer det foton igen.

Igår var det sommarväder här. Jag ringde efter barnbarnen och dom kom farande på eftermiddagen. Vi gick en sväng ner till Storsjön, men dessa barn tyckte att vi skulle gå hem och fika i stället. Nåja, vi fick en promenad ändå. Barnen badade fötterna och jag tog några foton vid kolonilotterna, som ligger längst ner i backen alldeles vid Storsjön. Där hittade jag en fin malvablomma, som jag blev väldigt förtjust i. Den kommer här litet senare.

Det verkar bli fint väder idag också! Fredag är väl ”städdag”, så jag ska snabba mig med det och senare fara ut med kameran igen.

Jag önskar er alla en trevlig fredag!

~ av Ingegerd på 19 augusti 2011.

6 svar to “Två till”

  1. Din ”mutant” är verkligen jättefin! Gillar ju lite annorlunda saker så där och den var verkligen egen!
    kram!

  2. Hej igen!
    Hoppas du inte tror att jag spammar dig nu!
    Måste ju bara skriva på denna också! 🙂
    En sådan orkidé som på din andra bild här har jag också! Och jag tycker den är helt fantastisk! Har du studerat mitten på blommorna? De har ju liksom tre sådana där ”kuddar”! Jag kallar den för min prickiga orkidé! Någon besökare tyckte att några av de där prickarna såg ut som små hjärtan!
    /Pia

    • Tack, Pia. Det var väldigt vad du varit flitig hos mig idag! Så roligt! Min mutant/klon kallar jag för ”caramel” mest på grund av färgerna!

      • *fniss* Ja och nu har jag läst dina svar också!
        Jag skrev så många så jag tror du missade en! (mjölkörten) 😀
        Tack för att du besökte hemsidan och för gb-inlägget! 🙂
        Nu ska jag inte skriva mer idag!
        /Pia

  3. 🙂

Kommentera

 
