Nässelklocka


Här finns mängder med nässelklockor praktiskt taget överallt. Kanske skulle jag säga blommade för jag var ute i senaste laget för att få hyfsade foton. Dom allra flesta var överblommade när jag var på gång. Jag brukar försöka hänga på låset när det gäller att fotografera blommor, men i år fick vi besök ett par dagar så jag missade nästan nässelklockorna.

Jag gick runt för att hitta en som fortfarande blommade och hittade så en vid hamnen. Jag tog faktiskt med den hem för, som vanligt, så blåste det rätt ordentligt. Det är inte lätt att fota en blomma som vajar i vinden. Det blev bara några foton vid köksbordet. Jag är glad att det blev foton överhuvud taget på nässelklockorna i år. Jag får skärpa mig till nästa år.

Här har det regnat ganska rejält, men jag tror det värsta regnet aldrig passerade Östersundstrakten. Det värsta hamnade nog i Norge, där det blev riktigt eländigt. Stackars Norge, dom hade det besvärligt redan tidigare och så detta regn ovanpå!

Idag ska jag fira M-x, som fyller sex år. I skrivande stund är han i skolan för att se på verksamheten och träffa de andra barnen, som han ska gå tillsammans med. På sista tiden har han inte velat fylla sex år, vill inte ha paket och framför allt inte börja skolan. Jag vet inte vad som flugit i honom. Han är ju rätt så kavat normalt, men inte när det gäller detta. Jag ska fira honom på eftermiddagen. Då får jag nog höra hur det har gått idag och vad han tycker. Jag hoppas att han ska tycka det känns roligt och att han ska längta efter att gå dit.

Barnens far har fått ”ett riktigt jobb”. Det blev klart igår. Nu slipper han säsongsarbete med lustiga arbetstider och långa resor. Nu jobbar han dagtid i veckorna och är ledig på helgerna. Det är honom väl unnat. Dessutom slipper min dotter vara ensam med barnen, alla vardagssysslor och beslut. Nu måste dom hitta nya rutiner, som passar familjen. Jag hoppas också att dom hittar ett lugn i familjen, så dom kan lämna all stress bakom sig.

Jag önskar er alla en mysig onsdag! Glöm inte förgylla den med något!

~ av Ingegerd på 17 augusti 2011.

4 svar to “Nässelklocka”

  1. Vilken vacker bild! Fint med mörk bakgrund!

  2. Tack, Piccolacasa!

  3. Jättefina foton! För en novis som jag ser det ut som blåklocka, jag ser inte skillnad på dom.. jag har fotat blåklockor men det kanske är nässelklocka istället!

Kommentera

 
