Lobelia i mängder


Lila lobelia

Nu har jag varit i dotterns trädgård med kameran igen. I många av krukorna har hon lobelia, gärna ton i ton med den stora blomman i krukan. Hon har alltid tur att hitta olika lobelior och dom är väldigt tacksamma och blommar rejält.

Den blåa lobelian är väl den man ser oftast

Min dotter har även hittat ljusblå och vit lobelia

Även rosa-vita sitter i hennes krukor

Kanske är flera av dom blandningar mellan plantorna, men visst är dom fina, som blommar så rikligt. Det väller mängder med dessa små blommor över krukkanterna. Jag kan konstatera att hon har väldig tur med sina lobelior. Nu börjar jag dock förstå att det har att göra med om man har balkong eller har möjlighet att ha växterna under bar himmel.

Igår hämtade jag ett paket, som innehöll PhotoShop Elements. Eftersom det regnade hela eftermiddagen blev jag sittande vid datorn för att se vad jag kunde göra och se hur mycket jag fattade av det hela. Jag provade bl a med den cerisefärgade rosenskäran i förra inlägget och kunde konstatera att jag inte kunde göra fotot bättre. Ju mer jag höll på desto konstigare blev fotot. Jag konstaterade bara att jag inte tar alltför dåliga foton utan dom duger rätt bra som dom är. Här kommer aldrig photoshoppade foton att uppträda. Jag kände mig inte särskilt nöjd med vad man kan göra med programmet utan tyckte mest att det blev konstigt. Jag ska testa mera och kanske upptäcka att jag kan göra helt andra saker med programmet. Tur att det var en billig version!

Ha en riktigt bra tisdag! Här är grått och regnigt! Hoppas ni andra har trevligare väder!

~ av Ingegerd på 16 augusti 2011.

4 svar to “Lobelia i mängder”

  1. Fina blommor och fina kort! Att redigera korten kan väl vara roligt bara för att det är skojigt. Men jag tycker ändå att det är lite fusk på något sett, försöker komma ifrån den inställningen men det är svårt. Men då de flesta faktist använder sig av bland annat photoshop så är det nog bara att acceptera. Mycket är kanske att jag inte får till sådana förändringar som andra får till. med skärpa och så i PS. (surt sa räven…?) 😉
    Det enda jag gör nu med korten är att jag kan förstora dem lite. Vilket jag insåg att nog fler gör för att få dessa närbilder. Lite irriterat när man provar och provar att få till lika ”bra” närbilder och så inser man efter ett tag att det är nog förstoringar som de kör med också! Om man hade vetat det så hade jag inte slitit mitt hår i att försöka få till det som jag gjort! Jag tycker du tar naturligt jättefina bilder, min brorsas tjej tycker det samma, hon har varit in och kollat din sida.
    Men som sagt att sitta och exprementera med bilderna kan ju ändå vara skoj, och du lär dig nog mer ju mer du håller på. Sedan får du lära mig hur man skärpar upp kort med mera! ;-D
    Kram!

    • Tack, Monica, för din långa kommentar! Jag håller med dig. Jag tycker det är fusk att fixa till fotona så dom blir bättre/konstnärligare. Jag vill helst ha korten fina redan från kameran, känns som ett strå vassare på nåt sätt. Jag ska fortsätta experimentera med en del foton bara för skojs skull.
      Kul att din brorsas tjej också är inne och kollar! Hon är så välkommen!

  2. Hej igen! När jag läser kommentarerna nu ser det ut som jag vill få dig att inte redigera dina kort, men det är inte så jag menar, det är ett beröm till att du får till så fina kort utan ”fusket”! Men vill du redigera dina kort ska du självklart göra det. Det berhöver ju inte ses som fusk att man fixar till med lite annan ljussättning och skärpa etc. Det är väl annat om man börjar klippa och klistra för att få kortet som man vill. Hoppas du inte tog illa upp .
    /Monica

Kommentera

 
