Rosenskära


Min dotters rosenskära

Min dotter och jag har några rosenskäror. Dotterns är absolut finare än mina, kanske för att dom står under bar himmel. Jag lyckades aldrig få tag på den mörkare, cerisefärgade rosenskäran, som hon lyckades med. Jag beundrar rosenskärornas vackra form. Den är ganska lätt att fotografera och få bra foton av. Hur kan sånt komma sig? Varför är inte alla blommor lika lätta att fotografera? Har inte en aning, då skulle jag förmodligen lyckas bättre med mina foton! Nåja, jag övar på!

Min rosenskära

Min rosenskära är ljust rosa och står i kruka på balkongen. Den är inte så hög utan mera litet buskigare än dotterns, som är både högre och vidare. Min rosenskära har inte haft riktigt så där vackra blommor, som rosenskäror normalt har. Blommorna har varit litet tunna och ser en aning vissna ut litet för tidigt. Därför visar jag en rosenskära, som just håller på att slå ut. Nåja, jag har lärt mig av detta!

Jag har gjort en lista över mina blommor på balkongen för att få överblick över vad som gick riktigt bra och vad jag kanske inte ska köpa framöver. Man tror att man har världens ljusaste hörn när solen bara öser in hela sommaren. Jag har märkt att taket på balkongen och själva räcket är tillräckligt för att skärma av ljuset, som då inte blir tillräckligt. Det har blivit några läropengar, men det har varit så roligt att ha många olika blommor och pröva sig fram.

Idag är det en vanlig måndag med mulet och regn. Även måndagar behöver förgyllas. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på att förgylla dagen med, men jag väntar ett paket, som nog kommer idag. Då kommer jag att få riktigt roligt samtidigt som jag säkert kommer att slita i mitt hår! Jag berättar längre fram!

Önskar er alla en riktigt bra måndag och trevlig arbetsvecka!

~ av Ingegerd på 15 augusti 2011.

4 svar to “Rosenskära”

  1. Vacker rosenskära, det hade jag ett år också på balkongen, men de blev så höga så jag fick binda upp dom.
    Jo, så är det, vissa blommor är lättare än andra att fota. Jag tror det har med blommans form att göra. Är det för mycket runda former är det svårare att sätta fokus medan en mer ”platt” blomma är lättare. T.ex så tycker jag orkidéer är väldigt svåra att fota, man får hålla på
    länge då 🙂

    Jag ska ”förgylla” min dag idag med ett långt tandläkarbesök, inget jag ser fram emot men när det är över känns det bättre 🙂
    Ha det gott!

  2. Hej igen Ingegerd!
    *hi hi* Gissa vad jag har i två krukor på min lilla trappa?
    Inte så svårt, för det är just rosenskära.
    Jag sparar fröna år från år och blommorna som kommit är både cerise, rosa och vita, en del med rörformade blomblad och en del vanliga.
    Det är en härlig blomma. Du sparar väl dina frön till nästa sommar?
    Ha det bra!
    Pia

    • Tack, snälla Pia! Kul att du också har rosenskäror. Dom är ju så fina! Nej, jag har inte sparat några frön. Har inte haft dom förut, men jag kanske ska norpa några frön hos dottern, så jag får dom som är cerisefärgade.

Kommentera

 
