Klockruta


Tänk att jag tycker det är så trevligt det är att gå och skrota i min dotters trädgård. För några dagar sedan hade hennes lilla klockruta just börjat slå ut. Det är en underbar liten blomma med en mängd detaljer, som helst ska bli bra på foto även om det blåser. Blomman är ännu inte så hög eftersom den sattes i våras. Enligt beskrivningen ska bli ca en meter hög.

Knopparna är som små bollar med en alldeles underbar lila färg. Och mängden knoppar gillar jag. Det betyder ju att det blir många små detaljrika blommor. Den står i eftermiddagssol i rabatten på husets framsida. Jag hoppas den ska fortsätta trivas där.

Igår fick vi ännu en underbar sommardag här. Solen lyste och det var varmt och skönt. Jag har rensat en del på balkongen och det ser litet snyggare ut. Ett tag har det faktiskt sett rätt skräpigt ut när överblommade blommor fallit till golvet eller gulnade blad som fallit av i vinden. Det blev en rejäl soppåse till komposten igår.

Några av mina blommor på balkongen kan nog inte övervintra där. Jag har pratat med min dotter, som kommer få överta min rudbeckia, martorn, kärleksört och gula ros. Då finns ju växterna kvar (förhoppningsvis) och jag har fortfarande tillgång till dom. Dessutom gillar dottern att få litet fler växter till sina rabatter.

Hoppas ni får en skön söndag!

~ av Ingegerd på 14 augusti 2011.

5 svar to “Klockruta”

  1. Hej igen Ingegerd!
    Den här blomman känner jag igen, men inte helt ändå. Jag hade för många år sedan en som hette Violruta och som blev minst 1,5 meter. Blommorna såg precis likadana ut som på denna och med fina sirliga små blad.

    Tack för din senaste kommentar! Alltid kul. 🙂
    Såg här under att du försökt ändra texten, efter mina ”klagomål” 🙂
    Jag är väl besvärlig, eller rättare sagt mina ögon är det, för de blir liksom ”blinda” när jag läst vit text på svart botten. Jag måste alltid markera allt för att göra text och bakgrund tvärtom. Jag har ju blogspot och där kan man välja fem olika textstorlekar vid varje inlägg. Jag har normal och då finns det alltså två ännu mindre och två större.
    Men kämpa nu inte med detta, för du gör som du vill! 🙂
    Kram Pia

    • Tack, Pia!
      Ja, det där med text är inte alltid så lätt. Kan hålla med dig om att bokstäverna är väldigt små, men hittade ingenstans att göra dom större eller i annan färg. Jag gillar mallen väldigt mycket, så det är väl smällar man får ta. Ha det så gott! Kram!

  2. Å, vilka fina bilder på fina blommor!
    Kram

  3. Oj vilka vackra bilder!

Kommentera

 
