Stenört


Denna lilla skönhet har jag i en samplantering med min alpmartorn, men den har inte blommat särskilt mycket. Den har inte fått tillräckligt med sol. Den har bara fått solglimtar eftersom den har stått på balkonggolvet i en större kruka. Dessa foton har jag tagit på min dotters stenört (kallas också alyssum), som står i krukor under bar himmel hos henne. Jag tycker att färgen är så vacker och fastän blommorna är så små så syns dom så väl.

Detta är ytterligare en blomma, som måste stå i full sol för att må bra. Ljuset är inte tillräckligt nere på balkonggolvet även om man kan tycka att solen bara öser in på balkongen. Det har blivit några läropengar i år.

M-x och M-a var här igår. Min dotter och M-s var iväg på skidskytteträning och så skulle bara dom två ha en mysig stund för sig själva på stan. Dom spelar dataspel en stund, ser på TV och så bakar vi och fixar mat. Igår blev det igen mina kycklingspett jag gjorde när största delen av min ”klan” samlades här i sommar. M-a tröttnade efter en stund på sitt dataspel, lånade en bok och la sig på min säng för att läsa. Till slut kröp hon ner och riktigt gosade in sig i sängen och verkade inte vilja gå upp igen. Min säng fick väldigt gott betyg. Barnen knallade hem vid fyratiden och jag plockade undan och utplånade dom värsta spåren.

Vädret var ganska hyfsat med en del sol, men eftersom det var nordliga vindar var det rätt svalt. Det ska bli svalt idag också, men i morgon ska värmen vara tillbaka enligt vädergudarna.

Denna fredag får bli städdag. Om man snabbar sig på så blir det tid över till roligare saker. Jag måste ut en sväng med kameran. Jag vet att det blommar gentianor i min kohage nu.

Ha det så gott!

~ av Ingegerd på 12 augusti 2011.

Kommentera

 
