”Vintage Wine”


Rudbeckia ”Vintage Wine”

Balkongen börjar se anskrämlig ut. Flera blommor har definitivt nått sitt bäst-före-datum och gett upp totalt. Det är bl a den blå surfinian, min trillingsporren, lejongapet och jättebalsaminen. Dom kommer att åka ut vilken dag som helst. Dom ger inget mer nu. Igår i regnet var jag iväg till Sörvalla blommor igen för att se vad som fanns. Där var ganska urplockat, men utomhus stod denna vackra rudbeckia och jag stannade till. Jag inser nog att den inte kommer att överleva vintern på balkongen, men jag ska i alla fall försöka. Jag tänkte mera på att den är ett väldigt fint objekt för fotografering.

Idag ska den få en egen stor kruka, men jag behöver litet mera jord först. Utrensningen på balkongen tänkte jag ta i morgon.

Jag har också börjat försöka fota droppar på växter. Det är ju ypperligt att passa på när det regnar en del. Det går inget vidare kan jag meddela. Jag kommer inte nära nog hur jag än gör. Om man googlar på ”drops” finns det hur många otroligt vackra foton som helst. Jag inser att jag inte kommer dit. Ännu i alla fall. Jag ger inte upp!

Idag kommer lille M-x hit. Hans storebror ska iväg på skidskytteövning. Under tiden ska min dotter och dotterdotter gå och shoppa till den annalkande skolstarten. M-x följde med igår, men han var urless på nolltid att gå på stan, då får han komma hit i stället. Vi får väl se vad vi kan hitta på!

Regnet, som utlovats under dom senaste dagarna, har faktiskt varvats med solsken och skön värme. Härligt. Jag skulle tro att det blir ungefär så idag också.

Hoppas ni får en riktigt bra tisdag!

 

~ av Ingegerd på 09 augusti 2011.

5 svar to “”Vintage Wine””

  1. Å, vad fin den var! Hoppas ni får en mysig stund.

    kram

  2. Min lillebror som är en duktig hobbyfotograf ville fota droppar. Han gjorde ett arrangemang på sitt bord, kameran på stativ och en skärm till bakgrund. Sedan zoomade han in och knäppte när dropparna som hans sambo hällde nådde ytan. Blev jättefint!

  3. Den var fin den rudbeckian! Jag har köpt den röda Magnus några gånger, men den vill inte hos mig. Kommer aldrig tillbaks! En klen vit solhatt (Echinacea) har jag och sen massor av gulbruna, som kommer överallt i år!
    /Pia

    • Pia, tack igen! Jag ska fota den flera gånger till, men jag tror blomman bäst överlever vintern nerbäddad i dotterns trädgård. Det vore ju synd om den inte överlevde!

Kommentera

 
