Ovanlig


I helgen har denna skönhet slagit ut. Den blommar om för första gången. Jag köpte den i höstas från Sörvalla blommor, som hade denna enda ovanligt vackra orkidé till försäljning. Naturligtvis kunde jag inte motstå den utan den följde med mig hem. Det är rätt sällsynt att hitta så speciella orkidéer ute i handeln. Vanligtvis är det bara ”dom gamla vanliga” orkidéerna man kan hitta, väldigt sällan någon riktigt ovanlig.

Titta bara på den. Klicka på fotona för att se bättre. Visst är den plommonlila färgen helt fantastisk med dom vita kanterna. Eftersom flera av mina andra orkidéer ser så trötta och hängiga ut, så är jag överlycklig över att denna mår så bra.

Jag har börjat pyssla om mina andra orkidéer litet bättre på sista tiden. Jag har nog slarvat en del under sommaren och tapetseringen, som tog sin lilla tid. Orkidéerna ser litet piggare ut och jag tror att dom flesta hämtar sig igen. Jag har en orkidé till som har knoppar. Det är en klon/mutant, som är väldigt vacker när den blommar. Jag hoppas innerligt att den slår ut, men det dröjer ett par veckor till.

Det är måndag igen. Det har ösregnat under natten och är väldigt grått ute. Här är bara regnväder att vänta dom närmaste dagarna. Det vi kan göra när det är grått och trist är att förgylla även sådana här måndagar på något vis . Gör nåt mysigt av den! Kanske något ni inte skulle göra annars, men har längtat efter.

Jag ska fortsätta öva med kameran. Jag fick flera tips igår från vänliga själar, som kommenterat bloggen. Och läsa min bok. Jag har ju inte bråttom, men jag är ganska ivrig! Det är ju så kul!

Hoppas ni får en trevlig måndag!

 

~ av Ingegerd på 08 augusti 2011.

8 svar to “Ovanlig”

  1. Den var verkligen speciell måstte jag säga! Superfin jag har en orkidée också som har börjat sin årliga tokblommning nu igen. Tycker det är så härligt att de blommar så länge. Det är egentligen bara ett par tre månader om rået som det är några få enstaka blommer på den, annars är det fullt!

    • Tack igen, Monica! Jag har runt 20 orkidéer (haft över 70) så ofta är det något på gång. Jag har nog haft litet tur med dom. På senaste tiden är det dock jag som slarvat med skötseln! Visst är det roligt med orkidéer!

  2. Jag har bara 1 och den har jag haft i 2 år nu så jag blir ju lite fascinerad när det blir hur mycket knoppar som helst och att det bara blommar, och blommar, och blommar……. 😀

  3. Verkligen vacker!!

  4. Oj, ja det var verkligen en ovanlig orkidé, en sådan färgkombination har jag aldrig sett 🙂 Den får du vara rädd om, det är du säkert också.
    Just nu har jag en lten blommande Dendrobium, som jag köpte för några år sedan. Den har blommat om flera gånger, så den vårdar jag väl 🙂

Kommentera

 
