På balkongen


Jättebalsamin

Jättebalsaminer är stora och vackra, höga resliga plantor med olika rosa och vita färger på blommorna. Jag ville gärna ha sådana på balkongen.I höstas satte jag frön i en kruka över vintern, men det blev ingenting. I våras gick jag och hämtade små plantor med bara hjärtbladen på en kompost och satte i kruka. Dessa plantor blommar just nu, men är inte alls så höga och vackra som jag tänkte mig. Blommorna är dock vackra, men litet mindre och inte fullt så färgstarka. Jag har nog inte jättebalsaminer på balkongen en gång till, men det var roligt att prova. Dom behöver mycket mera direkt ljus för att bli höga och pampiga.

Luktärt

Mina luktärtor blommar också och har nu börjat bilda ärtskidor med frön i. Luktärtorna började så bra och blommorna kom snällt, men plantorna står i krukor, som inte får sol på sig. Då verkar det som om plantorna ger upp nerifrån, börjar vissna en aning och inte sätta så många blommor, som dom kunnat gjort om hela plantorna stått i full sol. Jag hade inte kunnat plocka en hel bukett av dom blommor som kom. Jag fick i alla fall både vita, ljusrosa, ceriseröda, klarröda och lila luktärtor, men det blev nog bara en av varje. Nåja, nu vet jag det till ett annat år! Det är ju kul att testa för annars får man ju inte veta.

Undrar just hur det blir med vädret idag. Gårdagen gick helt i solens och värmens tecken och det blev inget städat inne. Idag ska det visst komma regn på eftermiddagen enligt vädergudarna. På sätt och vis vore det bra, dels för naturen, som nog är snustorr, och dels för att jag ska få litet städat inomhus. Det är inte kul att städa när solen öser ner och vädret är kalasfint. Det blir liksom inget gjort utan jag går ut i stället.

Jag hoppas att ni alla får en fin torsdag!

 

~ av Ingegerd på 04 augusti 2011.

Kommentera

 
