Besök i kohagen


Brudborste eller borsttistel

Jag har varit på besök i kohagen igen. Nästan i sista minuten. Det är många blommor, som var på sluttampen i sin blomning. Det är nog tio dagar sedan jag var ute med kameran där sist. Alla brudborstar var överblommade utom en liten, som stod alldeles för sig själv. Även tistlar är riktigt vackra när dom blommar, eller hur?

Åkervädd

Åkervädden blommar ganska rikligt i kohagen. Många var överblommade, många var fortfarande i blomning och några var ännu i knoppstadiet. Åkervädden är så vacker, dels med sin underbara blåa färg, dels med alla små perfekta detaljer som blomman består av.

Nordisk stormhatt

Stormhattarna är nära nog överblommade också, men några såg fortfarande fina ut. Den nordiska stormhatten skiljer sig en hel del från stormhattarna man brukar i trädgårdarna. Dom man har i trädgården är både färggrannare och större och har annorlunda form på blommorna. Stormhattar är väldigt giftiga, så man ska vara försiktig om man har barn i närheten.

Idag är det mest mulet idag, åtminstone ännu. Det är min tur i tvättstugan, så det blir mest pyssel här hemma under förmiddagen. Vad jag ska hitta på på eftermiddagen har jag ännu inte riktigt bestämt. Om det fortfarande är mulet blir det nog litet städning också. Om solen kommer fram tar jag nog en tur med kameran igen.

Glöm inte att även måndagar ska förgyllas! Hoppas ni får en fin dag!

 

~ av Ingegerd på 01 augusti 2011.

Kommentera

 
