Ceriserosa


Jag är mycket förtjust i nerium oleander och har haft ett par under årens lopp. Mina stora, som jag numera givit till dottern, står på hennes altan. Dom blommar och mår finfint. Men att helt leva utan nerium här hemma har känts litet trist. Jag beställde denna ceriserosa nerium från odla.nu i våras och nu blommar den. Nerium är väldigt giftig, så man måste vara försiktig vid hanteringen av plantorna. Nerium växer i stora, stora buskar/busksnår i bl a Grekland och jag tycker den är så vacker när den blommar längs med gatorna.

Ungefärlig storlek när jag fick hem den

Plantan var inte så märkvärdig från början. Den står nu längst in i mitt allra varmaste hörn på balkongen och blommar på nästa stängel. Bara en blomma i taget. Plantan har under sommaren vuxit till sig och har blivit väldigt kraftig. Jag har även en vit nerium, som också står på balkongen, men den blommar inte ännu. Den plantan är ett skott från i höstas och först visste jag inte om skottet skulle överleva vintern.

Dotter A med hela sin familj är på besök hos oss. Vi har sju barn omkring oss, dom flesta håller till på studssmattan i trädgården. För att få plats att sova har halva gänget sovit i tält. Det var så trevligt att träffa alla igen och prata en stund med var och en.

Vädret ser hyfsat ut. Ja, det är rätt molnigt men varmt och skönt. Gänget ska åka till det stora badet i den större staden på eftermiddagen. På kvällen ska vi äta en buffémiddag alla tillsammans. Då vill vi verkligen har fint väder. Tänk om vi kunde äta ute allihopa!

Jag hoppas ni får en mysig tisdag!

~ av Ingegerd på 26 juli 2011.

Kommentera

 
