Jordgubbslandet på Rödön


Jordgubbslandet på Rödön (fotot lånat från internet, ”bladet.dyns.net”)

Min dotter och jag bestämde att vi efter lunch skulle fara till Rödön strax norr om Frösön för att plocka jordgubbar. Vädret såg litet lömskt ut när vi närmade oss och mycket riktigt, precis när vi parkerat blev vi översköljda av en redig regnskur och blev blöta redan från början. Nåja, vi fikade på jordgubbscaféet, där vi beställde jordgubbsbakelser, kaffe och jordgubbssmoothies.

När solen kom fram satt vi under ett soltak och fikade. Jättemysigt. Båda grabbarna var med, men M-a var hos en kompis. Hon äter nog gärna jordgubbar, men har ingen lust att plocka dom.

Enorma petunior (kanske surfinior) hängde utmed väggarna på soltaket.

Gräsmattan runt omkring var också prydd med en mängd blommor i olika arrangemang.

Ett gammalt träd ingick i ett blomsterarrangemang.

Man kan även köpa blommor där, hos ”Reda”, men det mesta var slutsålt för säsongen. Där stod bl a ett underbart rosenträd i växthuset.

Prydnadsjordgubbar i amplar fanns i mängder kvar. Blommorna var röda och jordgubbarna hade in ovanlig form och såg inte så goda ut att äta.

Där stod även en stor bougainvilla med cerise blommor, här prydd av en linslus.

En enorm fuchsia fick min egen fuchsia på balkongen att se väldigt ynklig ut. Även här prydd av linslus.

Här är ett foto på vädret. Molnen drog ihop sig igen, men vi lyckades plocka litet jordgubbar i våra hinkar.

Min hink blev drygt halvfull med jordgubbar, som var litet blöta efter tidigare regnskurar. Min rygg tog slut, så jag drog mig mot bilen allt medan himlen blev mörkare. Pojkarna kom springande strax efter med bilnycklarna och vi satte oss i bilen. Min dotter kom springande efter en stund och då hade himlen öppnat sig igen. Blöt klev hon in i bilen och vi for hemåt.

Vi tog hemvägen genom Östersund för att titta på stan. Huvva, det var rusningstrafik med bilar och folk överallt. Ja, inte som i Stockholm, men ändå. Jag blev avsatt utanför ICA hemma och tog promenaden hem. Min dotter behövde fylla på förråden. Hon och pojkarna gick in och handlade.

Kvällen bjöd på fint väder. Det är ju otur att det ska ösregna när man är ute på vift och vädret därefter är alldeles strålande. Härligt!

Idag är himlen blå, åtminstone ännu så länge. Jag behöver baka litet grann. Vi får besök av min andra dotter med familj nästa vecka.

Ha det så gott!

 

~ av Ingegerd på 21 juli 2011.

Kommentera

 
