Pyttesmå


Stjärntåg

När man går sakta med blickarna riktade mot marken hittar man dom där pyttesmå i naturen. Dom försvinner lätt i sin omgivning och blir lätt osynliga om man inte tittar ordentligt. Den lilla stjärntågen här ovanför är någonting mitt emellan gräs och vass. Då kallas dom för tågväxter. Den är cirka 15 cm hög. Jag har inte sett denna lilla skönhet tidigare, kanske beroende på att den inte växte i Arjeplog eller att jag har missat den här tidigare i all annan växtlighet. Jag tycker den är helt underbar med alla sina perfekta små detaljer. Den står nu torr i en pytteliten vas i mitt köksfönster bara för att den är så otroligt vacker och så liten.

Geranium cantibrigiense – en liten näva

Bakom församlingsgården växer dessa små nävor i nästan som ett stenparti bland andra växter. Denna lilla nävaliknande blomma googlade jag på och fann att det eventuellt kunde vara en Geranium cantibrigiense. Därmed inte sagt att jag är säker på detta, utan med hyfsad sannolikhet. Blomman är bara någon decimeter hög och bladen pyttesmå. Nåja, otroligt vacker är den i alla fall.

Vädret är soligt idag också. Nu gäller det att ta vara på sommaren. Jag har inga planer för dagen, men jag tänker i alla fall ta vara på den på bästa sätt, antingen det blir självplock av jordgubbar, kamerabesök i kohagen eller något annat, som ännu inte utkristalliserat sig till något mera konkret.

Jag hoppas att ni alla får en solig och skön dag!

 

~ av Ingegerd på 20 juli 2011.

Kommentera

 
