Som omväxling


Min allra första, nu drygt 10 år gammal

Som omväxling mot alla vilda blommor vill jag visa ett par blommande orkidéer hos mig. Orkidéerna har fört en tynande tillvaro sedan omtapetseringen och många sker direkt anskrämliga ut. Jo, dom har väl fått vatten, men det känns som om att dom inte orkade med att luften ändrades vid tapetseringen. Det verkar som om orkidéerna känner av klistret eller tapeterna på något vis.

Den vita orkidéen med det cerisefärgade svalget har inte blommat på flera år, men äntligen så är det dags igen. Detta är min tredje orkidé i samlingen, så den är nog nästan lika gammal som den här ovanför. Fler blommor kommer också att slå ut, vilket gör att orkidén ser frisk och stark ut.

Denna orkidé hade tre stänglar från början och blommade som en tok. Den är kraftig, nästan litet grov med stora, friska blad. Den blommade senast runt jul och kommer igen nu. Och även här är fler blommor på gång. Jag har ett par orkidéer till med stängel. Dom blommar litet senare under hösten. Flera andra ser dock ut som om dom är på väg att ge upp. Vi får väl se åt vilket håll det går.

Idag är det genomgrått ute. Och blir nog aldrig riktigt ljust inomhus. Igår kväll var det mörkt utanför eftersom kvällen var helmulen. Ännu har vi ljusa, fina nätter vid klart väder och det är så underbart. Måtte sommarljuset aldrig ta slut! Fast vi vet att vi sakta närmar oss mörkare tider.

Mina planer idag? Ja, det blir nog ingen fotografering i alla fall. Det blir nog dagsregn idag. Kanske skulle jag baka något i stället? Varför inte!

Jag hoppas alla ni andra har roligare väder än vad vi har!

 

~ av Ingegerd på 18 juli 2011.

3 svar to “Som omväxling”

  1. Å, vad fina de är! Du har alltid haft ”gröna fingrar”.

    kram!

  2. Imponerande ålder och vackra bilder!!

Kommentera

 
