Rallarros


Rallarros

Rallarrosen eller mjölkörten, som den också kallas, blommar för fullt nu. Jag är så förtjust i blommornas färg och i den mängd som dom finns. Rallarrosen är väldigt vanlig överallt i hela Sverige och många betraktar den säkert som ogräs om den hamnar inne i rabatterna.

Den har ju även en väldigt vacker profil

Rallarros med lus

Rallarrosen är ofta värd för ett otal kryp, som löss till exempel. På några ställen, där jag gick omkring, var några rallarrosor översållade med löss. Jag tycker det är synd på blommorna, men lössen måste väl ha mat dom också.

Så här ser man rallarrosorna oftast, flera tillsammans, ibland i väldigt stora bestånd. Man brukar också säga att den är vanligast på kalhyggen. Det allra största beståndet jag sett var en hel äng översållad med rallarrosor så långt ögat nådde. Dom växte tätt, tätt. Det var alldeles utanför Jäckviks kapell i Lappland, när jag och dotterns familj var ute på rundtur för några år sedan. Den ängen har jag förevigat och den synen har jag framför mig när jag tänker på rallarrosor! Det var så otroligt vackert! Jag minns att dom fick stanna bilen, så jag kunde ta några foton!

Vädret är strålande här! Jag ska samla ihop mig och fara till min kohage igen. Det var ett tag sedan jag var där, så nu vill jag veta vad som kommit upp!

Jag hoppas ni får en riktigt skön söndag!

 

~ av Ingegerd på 17 juli 2011.

Kommentera

 
