Cikoria


Nu blommar cikorian runt om i Östersundsområdet. Tidigare trodde jag att cikoria bara fanns på Öland och Gotland, men icke! Här växer dom i stora bestånd litet här och där. Jag är så förtjust i cikorians ljusblå/lila färgton och är imponerad av alla små detaljer inuti själva blomman. Cikorian drar också till sig flugor i mängder. I varje blomma sitter flugor och myser.

Dessa cikorior har jag fotograferat nere vid hamnen. Naturligtvis i blåst och då är det inte så lätt att fånga en bra bild. Man får göra så gott det går. Inne i samhället växer också cikoria, så även i skogsdungen nedanför där jag bor, men där är skuggigt så dom har inte slagit ut ännu. En gång i tiden torkade man cikorians rötter, malde dom och hade som kaffesurrogat av under kriget. Det slipper vi nu. Jag misstänker att ”vanligt” kaffe smakar så väldigt mycket godare.

Idag är det mulet och litet småregnigt, åtminstone ännu så länge. Vädergudarna har lovat litet bättre väder än så. Förhoppningsvis ljusnar det under dagen. Planer för dagen har jag inga. Jag går här och skrotar en stund och håller tummarna för litet roligare väder.

Jag hoppas ni alla får en trevlig lördag!

 

~ av Ingegerd på 16 juli 2011.

4 svar to “Cikoria”

  1. Hej Ingegerd!
    Fina bilder på cikorian! Tror den finns i Skåne också faktiskt.
    Skönt att vi slipper göra kaffe på dess rötter!

    Fina malvor här nedanför också!
    Jag har några i trädgården, vita och rosa, som jag nyss fått reda på namnet på, myskmalva. Trodde nästan det var ogräs, men de är ju jättefina och har en härlig mitt!
    Idag vill solen lysa lite, så vi måste försöka komma uuut!
    Ha det gott!
    Kram Pia

  2. Tack, Pia! Ja, cikorian finns nog på fler ställen, men fin är den. Här har det varit grått hela dagen!

  3. Här är det strålande sol och jag väntar på tåget hem. Hoppas på väder repris imorgon när jag är ledig! Tänkte köpa en ny ros!

Kommentera

 
