Mina malvor


Arjeplog-malvan båda fotona här ovan

Malvor är mycket vackra blommor min dotter och jag är så förtjusta i. Det finns mängder med ljusrosa malvor ute i naturen och någon enstaka litet mörkare malva. Den mörkare varianten har jag aldrig sett tyvärr. Det finns malvafrön att köpa och få egna plantor av. Min dotter hade en otroligt vacker mörk purplefärgad malva hon satte från frön i en stor för länge sedan uttjänt järnbalja i jätteformat. Botten var nog bortrostad för länge sedan, men hon fyllde jord i den och satte frön inne på våren och fick alldeles underbara malvor på sommaren. Jag tog frön av dessa malvor och har sparat hos mig till i våras. Jag visste ju inte om fröna skulle ta sig då dom nog var ett par år gamla, men på tre dagar kom det upp små gröna blad.

Malva från årets inköpta fröpåse

För säkerhets skull köpte jag tidigt i våras en påse med malvafrön som var så lik jag kunde hitta och satte ungefär samtidigt. Dom tog längre tid på sig, men kom så småningom. Nu är det stora, vackra plantor, som just har börjat blomma. Dom står tillsammans i en stor kruka på min balkong och jag är full av beundran över både färg och form. Arjeplogmalvan är litet slätare, men har mörka ådror, som nästan gör att den ser krusigare ut än vad den är. Den jag sått i år från den köpta fröpåsen har större blommor, som är krusigare och har en litet annan form. Den är liksom litet flatare när den slagit ut.

Så har vi då den bästa Malvan av dom alla, min äldsta dotterdotter, som fyller elva till hösten. Hon gillar också blommor och vi har samma favoritfärg. Hon är sportig, stark och slår killarna i samma ålder i armbrytning utan vidare. Hon har en liten kanin hon månar om, som är hennes kelgris och ansvar. Under vintern läste vi också läxor ihop några gånger och hon fick egen tid hos mig, vilket hon uppskattade.

Idag ska barnbarnen paddla kanot med sina föräldrar i en mindre sjö i närheten. Det blir nog ett spännande äventyr. Det är inte något dom gjort tidigare, men nu när den minsta är nästan sex år är det nog lämpligt att göra det. Jag ska ut med kameran en sväng. Det är flera dagar sedan och jag börjar få abstinens.

Jag önskar er alla en härlig fredag!

~ av Ingegerd på 15 juli 2011.

3 svar to “Mina malvor”

  1. Malvor är härliga blommor. Jag hade en sort som var jättefin, när vi hade vår koloniträdgård, Malva sylvestris ‘Zebrina’ , ( rödmalva ). Fröerna köpte jag på Impecta. Den blommade länge och mycket.
    Impecta har många olika sorters malvafröer att välja på.

    Trevlig Helg!

  2. Underbart vackra blommor och ett bra namn på den finaste av dem alla. Längtar efter att träffa henne och er alla om någon vecka.

    KRAM!

Kommentera

 
