Lejongap


Jag har ett mörkrött lejongap på balkongen, som blommar intensivt. När jag letade efter lejongap på handelsträdgården såg jag först höga lejongap, som lagt sig ner på grund av regn och blåst. Det ville jag ju egentligen ha. Litet längre bort står då dessa ganska låga lejongap i alla underbara upptänkliga färger. Jag valde denna riktigt mörkröda planta, som nu blommar riktigt fint på balkongen.

Det tog ett tag innan den satte fart att växa, men nu är stänglarna högre, knopparna blir fler och fler och blommorna är näst intill perfekta. Jag gillar det engelska namnet på lejongap, ”Snapdragon”! Om det är möjligt försöker jag även ta reda på vad mina blommor kan heta på engelska, men ofta lyckas jag inte. Det är väl något helt onödigt att veta, men jag gillar att veta det.

Idag far familjen hemåt igen. Dom har varit på besök i vårt kära Arjeplog och hälsat på sina vänner. Barnen älskar att fara dit och träffa sina gamla kompisar igen. För min del ska jag äta middag ikväll med Arjeplogs Blomsterflicka (ägaren till blomsteraffären) på campingen i Östersund. Jag ser verkligen fram emot det.

Vädret just nu är nästan helmulet, blåsigt och rätt oskönt. Enligt vädergudarna skulle det bli fint igen framåt kvällen och det är just vad jag vill. Tänk om vi kunde äta middag tillsammans i solens sken.

Min äldsta dotter fyller år idag. I morgon ska jag gratulera henne, då hon är på resande fot idag och kommer hem först framåt kvällen. Det ska bli så mysigt att snosa på mina små igen.

Jag önskar er alla en underbar tisdag!

 

~ av Ingegerd på 12 juli 2011.

Kommentera

 
