Mina luktärtor


Ljusrosa – den första att slå ut

Jag har några luktärtor på min balkong. Jag har nog aldrig satt luktärtor tidigare. Jag har bara haft vial av olika slag. I våras köpte jag en liten låda med tjugo stycken småplantor av luktärtor och planterade ut några på balkongen i krukor. Resten fick min dotter. Jag har varit så spänd på hur dom ska se ut och vilka färger, som skulle komma. Igår slog den första ut, denna rosa här ovan. Jag tycker den är så vacker och jag kommer nog att ha luktärtor nästa år också. Det blev så bra!

Ceriserosa – nummer två att slå ut

Strax efter slog denna lilla ceriserosa ut och jag är full av beundran. Den ser litet mindre ut och har litet annan form. Och färgen är helt underbar! Nej, fram för flera luktärtor framöver! Jag undrar så vilka fler färger som kommer att visa sig på min balkong i sommar.

Vädret är strålande vackert idag. Ännu så länge. Det är min tur i tvättstugan nu på förmiddagen och på eftermiddagen ska regnet komma enligt vädergudarna. Jag missar kanske det fina vädret, men jag har litet att pyssla med här hemma.

Familjen är bortrest så jag har varit kanin-/blomvakt. Kaninen har fått både mat, klapp och smek och färska maskrosblad, vilket den är så glad över. Hon nästan studsar i buren när man plockar dom gröna bladen.

Jag hoppas att ni får en riktigt bra måndag!

 

~ av Ingegerd på 11 juli 2011.

4 svar to “Mina luktärtor”

  1. Underbara färger!

  2. Hejsan Ingegerd!
    Först vill jag säga tack för kommentaren hos mig! 🙂

    Rosenvial har jag i trädgården och har haft i många år. Luktärter satte jag en gång och glömde nog mer eller mindre bort att jag gjort det. Det roliga är att de blivit perenna och kommer tillbaks varje år!
    Ha en fin dag!
    /Pia

    • Kul att du skrev en kommentar till! Tack!
      Det skulle ju vara trevligt om luktärtorna blev perenna här också, men jag tror det är omöjligt på en balkong i Östersundstrakten!

Kommentera

 
