Promenadfynd


När jag är ute och rör mig med kameran på magen kan jag ibland hitta blommor jag inte förväntat mig. Jag är mycket förtjust i aklejruta och hittade en sådan bakom församlingsgården. Där var ett helt buskage med säkert meterhöga aklejrutor i lila färg och tänkte genast på att dottern nog skulle ha en sådan i sin trädgård. Visst är den fin?

I skogsdungen nedanför där jag bor tippar folk sitt trädgårdsavfall och där växer några resedor, som jag misstänker antingen har sått sig själva där eller blivit ratade som plantor i någons trädgård.

Uppe vid kyrkogården växer denna underbara pion. Nej, inte på någon grav utan bara som prydnad vid en av gångarna. Pioner är så vackra med alla sina kronblad och underbara färger.

Vi har fortfarande strålande varmt och skönt väder. Häromdagen regnade det ordentligt på morgonen, men blev fint väder bara kort därefter. Det växer så det knakar på balkongen och jag försöker hålla blommorna fuktiga i denna värme. Det bortersta hörnet på balkongen blir så varmt att jag nästan inte kan ställa några blommor där. Till och med krukorna blir riktigt heta. Jag ställer ner blomkrukorna på golvet ett tag när det är som värst.

Mina luktärtor har precis slagit ut och mina frösådda, mörkcerise malvor har precis börjat blomma. Jag återkommer.

Jag önskar er alla en solig och fin söndag!

 

~ av Ingegerd på 10 juli 2011.

Kommentera

 
