Femudding


Häromdagen hittade jag en femudding i mataffären. Den var helt ny för mig, jag visste inte ens om att det fanns femuddingar. Växtsättet påminde mig litet om hortensia på grund av bladen och formen på blomkorgarna med knoppar och dom som blommade, men enligt internet så är det nog inte så. Jag brukar alltid googla för att känna mig någorlunda säker. Femuddingen heter Pentas lanceolata på latin och tillhör familjen Rubiaceae.

Femuddingen har fått sitt svenska namn på grund av att blommorna är femuddiga. Den kan också stå ute i trädgården på en skyddad plats. Jag kommer att sätta ut min blomma på balkongen, där den kan stå någorlunda i lä. Här blåser det rätt ordentligt emellanåt, så det gäller att skydda den på bästa sätt.

Igår blev det strålande vackert väder efter morgonens ösregn. Det var rejält varmt och somrigt resten av dagen. Idag är det ännu så länge nästan helmulet, men enligt vädergudarna ska det lätta upp längre fram. Vi får väl hoppas att det blir så. Är det sommar så vill jag gärna ha sol och värme så länge som möjligt.

Jag ska försöka fotografera cikoria idag. Den har precis börjat slå ut på sina håll. Tyvärr blåser det en del och att fotografera blommor i blåst brukar resultera i suddiga foton antingen man har stativ eller inte. Cikorian har så vacker färg och här växer den i mängder.

Jag hoppas ni alla får en trevlig lördag!

 

~ av Ingegerd på 09 juli 2011.

4 svar to “Femudding”

  1. Måste ju kika på din femudding också! 🙂
    Om du tittar noga på blommorna kommer du att upptäcka att de ibland har olika antal blomblad. Såg en med fyra på din bild t ex. 🙂
    /Pia

  2. Tack igen, Pia! Ja, sånt händer i naturen. Femuddingar är inte alltid femuddingar utan blir ibland också fyruddingar! Fast vackert ändå!

    • …och sex- och sjuuddingar också! *hi hi*
      Men lika vackra ändå!
      Ha en fin dag!
      /Pia

      • Tack, Pia! Ja, jag kollade litet mera efter din kommentar och jag hittade också fler olika, bl a en fyruddig blomma! Ja, ja, den blommar snällt och trivs på balkongen!

Kommentera

 
