Vanlig gräslök


Tänk så vacker vanlig gräslök är med sina underbara blommor och färg. Jag gillar ju lila, så jag är riktigt förtjust i blommorna, som består av många små nästan klocklika blommor. Denna gräslök växer i dotterns trädgård, i ett litet grönsaksland dom ska lägga igen. Den lilla rabatten står i skugga för några stora björkar och jorden är fylld av rödmyrebon, vilket gör att det inte är särskilt kul att jobba där.

En hel planta gräslök är så vacker att se på. Gräslöken blommar gärna och blommorna kan bli riktigt många. Tidigare tyckte jag att man inte kunde äta dom stänglar som blommorna sitter på. Dom blir på något vis litet grövre. Jag har upptäckt att smaken är precis densamma. Lägg gärna blommorna uppe på en riktigt god sommarsallad. Blommorna är ätliga och det blir så dekorativt.

Idag har jag satt på mig en stegräknare. Jag ska försöka mig på att röra på mig mer. Det räcker inte att gå i skogen i ett par timmar och fotografera blommor. Nej, en snabb promenad gör säkert mera nytta för kroppen, även om skogspromenaderna är väldigt mysiga och rofyllda för själen.

Här är det mulet och fuktigt på asfalten. Jag hoppas innerligt att solen snart är tillbaka igen.

 

~ av Ingegerd på 05 juli 2011.

3 svar to “Vanlig gräslök”

  1. De är verkligen jättevackra.

    Kram!

  2. Hej Ingegerd!
    Tack för dina kommentarer hos mig idag! 🙂
    Jättetrevligt att du skrev!
    Jo, femuddingen tar du lätt sticklingar av. Mina femuddingar brukar växa iväg och bli långa och fula, så därför klipper jag ner och tar nya sticklingar.

    Gräslöksblomman är väldigt vacker och det var absolut inget fel på dina bilder heller! 🙂
    Ha en fin onsdag!
    Mvh Pia

  3. Ja vilken bra idé att lägga dom vackra blommorna på en sallad. Jag har haft samma inställning att man nog inte ska äta dom när blommorna kommit men nu ska jag banne mig testa!

Kommentera

 
