Trolskt


Alldeles här i närheten finns ett elljusspår, som omgärdar en mindre skog. När man kommit en bit in får jag en känsla av att det är litet trolskt och murrigt. Där är mossigt med stora stenar och granar och det är inte mycket ljus som kommer in. Det är vackert med en speciell känsla.

I skogsdungen flyter små bäckar ner mot Storsjön med vatten från högre höjder. Det porlar sakta men är tyst i övrigt utom ett och annat fågelkvitter. Det är här jag kan se barnbarnen leka med fötterna i vattnet för det är riktigt grunt. Vattnet når nog bara till anklarna. Ibland har jag föreställt mig Tomtebobarnen leka här med sina stora flugsvamplika hattar på och plaska i bäcken.

Jag kan också nästan se Prinsessan Tuvstarr, som sitter och tittar ner i vattnet. Efter äventyr med älvor och skogsrån kommer hon så till tjärnen i skogen. När hon böjer sig fram tappar hon sitt guldhalsband med hjärta och sitter sedan kvar och tittar efter det.

I skogsdungen finns också vilda orkidéer, som jag fotograferat flera gånger. Det är rofyllt att strosa där och känna det trolska runt omkring mig.

Det är mulet här och har kommit några regndroppar. Ännu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på idag. Jag får se hur det känns längre fram på dagen!

 

~ av Ingegerd på 04 juli 2011.

3 svar to “Trolskt”

  1. Ja du, i det spåret har jag både sprungit och åkt skidor när jag gick i skolan. HATADE det. Ofta fuskade vi och klättrade upp i hoppbacken och satt ”av” tiden där, innan vi fortsatte mot slutet av spåret och låtsades som vi var jättetrötta!!! 😀 fuskputtar var vi!

  2. Ja konstigt, numer både springer och cyklar jag för motionens skull alldeles frivilligt!! 😀

Kommentera

 
