Ännu fler orkidéer


Jungfru Marie nycklar

Igår var det riktigt strålande väder här. Ja, det fanns en del moln på himlen, ganska små moln, men många, men det var så varmt och skönt ändå. På eftermiddagen for jag ut på en tur mest för att köpa TV-tidning, som jag missat. Jag for på en ”bilpromenad”, dvs jag far iväg mest för att se mig omkring i området och kolla läget. Jag for åt det håll där det finns en liten gård, som säljer färska grönsaker. På vägen dit blev jag sååå glatt överraskad över att hitta en hel mängd brudsporrar alldeles vid dikeskanten. Vägen var smal så jag visste inte riktigt var jag kunde stanna.

Jungfru Marie nycklar relativt tätt ihop

Litet längre bort fanns det ännu fler och dessutom Jungfru Marie nycklar i mängd. Där kunde jag stanna en stund och gick ut med kameran. Där stod dom ganska tätt. Jag hade inga bra skor på mig och diket var litet fuktigt, men jag lyckades hålla mig torrskodd.

Att hitta orkidéer i tusentals vid dikeskanten på en sträcka av ett par hundra meter är väldigt stort för mig. Där var det också väldigt tydligt att brudsporrar väldigt gärna växer på samma ställe som vitpyrola, som också växte där i mängder.

Nu går jag och smider planer. Jag har väninnor i Stockholmstrakten (flickorna i syjuntan), som jag ska försöka lura upp hit på en ”orkidésafari” nästa år vid den här tiden. Jag har känt dessa tjejer i precis 50 år i år och det måste vi göra något minnesvärt av. Dom är också intresserade av naturen och då gärna av vilda orkidéer. Det kanske vore något att visa upp alla dessa blommor för dom samtidigt som vi äter ute i naturen på dagarna och har trevliga middagar på kvällarna. Nej, sytt har vi inte gjort på massor med år, men vi kan ju trevligt ändå. Jag hoppas verkligen att vi kan ha en mysig orkidésafari tillsammans!

Idag kommer barnbarnen hit på lunch. Deras pappa är ledig, men ska på ett läkarbesök. Vädret ska bli lika fint idag och jag måste ta mig till min kohage på eftermiddagen. Där växer brunkullor nu! Måste ses!

Jag önskar er alla en vacker torsdag!

 

~ av Ingegerd på 30 juni 2011.

Ett svar to “Ännu fler orkidéer”

  1. Vet du, den där blomman fotograferade jag förra veckan när jag var i norge, hittade den när vi gick en liten bergstur, den växte på en myr. Så det är en orkidé? Jag måste gå igenom dom bilderna och se om det blev några fina!
    Vackra bilder som vanligt Ingegerd!

Kommentera

 
