Ängsgentiana i midsommaren


Ängsgentiana

Det var uppehåll några timmar igår och solen lyste några timmar. Det blev varmt och skönt. Det var ju bara att ta på sig grovdojjorna och ge sig ut med kameran. Jag for till ängen, som ligger alldeles intill vårdscentralen och gick försiktigt runt en stund. Man vet ju inte i förväg vad man kan få se. Denna äng hade jag inte varit på tidigare. Nästan på en gång såg jag många små ängsgentianor i det redan ganska höga gräset. Sådant gör ju en blomälskare alldeles lycklig!

Ängsgentianorna är ganska späda och inte alldeles lätta att upptäcka. Om igen fick jag se var jag satte fötterna, men det gör jag så gärna. Dom blir som högst 30 cm och är tämligen ovanliga, men det är väl här i Jämtland alla ovanliga, sällsynta blommor finns. Vilken fröjd det är att vara ute på blomjakt!

Jag önskar er alla en riktigt Glad Midsommar med vackert väder och sol, förstås!

Här är det grått väder och ingen sol utlovas. Nåja, bara det är uppehåll far jag ut en stund igen. Igår kväll regnade det ordentligt. Om igen satt jag och gjorde små enkla collage med både blommor och barnbarn. Det är riktigt roligt, men jag kan ju inte göra collage varje gång det regnar. Nu får jag hitta på något nytt!

Igår hade jag över 100 besökare här på bloggen! Min tacksamhet är oändlig och är så glad att sååå många tittar in. Lämna gärna ett litet spår efter er! Jag är också väldigt nyfiken på era bloggar! Kanske är dom flesta besökarna också intresserade av blommor. I så fall är vi väldigt många!

~ av Ingegerd på 24 juni 2011.

2 svar to “Ängsgentiana i midsommaren”

  1. Vilken otroligt fin skärpa det är i bilderna i collaget. Har du skärpt upp dom i bildredigeringen eller får du sådan fin skärpa direkt? Jag blir så nyfiken så jag måste fråga…

    • Tack, Marit! Nej, själva fotona har jag inte gjort det minsta åt. Dom är som dom är direkt ur kameran! Jag försöker få bra foton så långt jag kan utan att manipulera dom! På något vis tycker jag det är litet fuskigt att fixa till fotona när det handlar om naturen. Dock har jag suttit och gjort förvrängningar på en del foton (jätteroligt), men dom bilderna hamnar inte på bloggen!

Kommentera

 
