Flugblomster


Flugblomster är också en liten vild orkidé. Den är späd och blir som högst 35 cm. Den växer också i ”guckuskogen” bland alla guckuskor, brudsporrar och blodnycklar. Tydligen är marken just där otroligt lämpad för orkidéer, som gärna vill ha fuktig, kalkrik mark.

Blommorna är ca 2 cm på höjden

 

Närbild, där man nästan kan skönja en liten varelse till formen prydd med en mängd pollenkorn

Svårupptäckt?

Flugblomster är ganska lätt att missa. Den är faktiskt litet svårupptäckt och liksom försvinner in i sin omgivning. Man måste verkligen se var man sätter fötterna när man går bland alla orkidéerna i ”guckuskogen”. Orkidéerna blir bara fler och fler.

Vädret är litet grått och det blir nog regn frampå dagen. Om vädret tillåter far jag en sväng till min ”kohage”, där brudsporrarna nu börjar blomma. Förhoppningsvis hittar jag litet annat också.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett par soliga dagar nu, men vädret över midsommar lovar mest grått, svalt och regnigt. På sina håll här i närheten pratas det om snö. Måtte dom ha fel!

Jag önskar er alla en härlig torsdag!

~ av Ingegerd på 23 juni 2011.

2 svar to “Flugblomster”

  1. Härligt att ha så nära till orkidéerna. Flugblomster har jag heller aldrig sett i verkligheten. Fina är dom.
    Önskar dig en Glad Midsommar!

Kommentera

 
