Regnväderspyssel


Mitt första någorlunda godkända collage

Gårdagen började med ett pass i tvättstugan, men det var relativt snabb avklarat. Jag kunde tidigt konstatera att vädret inte direkt lockade med utevistelse i timtal. Vädret var inte särskilt trevligt! Det blåste rejält, var rätt svalt och regnade. Det regnade i sidled på grund av blåsten. Mina blommor på balkongen har tagit skada av blåsten. På min gula ros har grenarna lagt sig ner och mina malvor hänger ut över kanten på krukan. Idag ska jag försöka reparera det värsta och pyssla om blommorna litet. Måtte blåsten avta litet så blommorna kan hämta sig igen.

Jag har ett gratis fotoredigeringsprogram i datorn. Jag redigerar aldrig mina foton med det programmet. Mina foton är obehandlade, men jag kan ju göra ett collage till exempel. Jag satt nog i ett par timmar och försökte få till det innan jag blev nöjd. Något foto kom in på fel ledd och jag hittade ingenstans där jag kunde rotera bilden. Jag tog paus och tog ny fart efter lunch. Ibland behöver jag gå och fundera ut hur saker och ting fungerar och det brukar komma till slut. Frampå eftermiddagen hade jag lyckats få till ovanstående collage, men tänker göra fler och kanske något elegantare.

Jag jobbade också med min nya sida ”Vilda orkidéer jag mött”! Jag var inte nöjd med hur det blev. Det blev inte alls först som jag tänkt mig. Så började jag försöka mig på att göra ett galleri och efter många om och men fick jag till det. Galleriet är inte riktigt färdigt än. Jag tänkte lägga in text också och har väl gått och funderat på det. Så hoppas jag ju på att jag kan lägga in foton på fler orkidéer så småningom.

Blåsten har lugnat sig en aning till idag. Det är inte fullt så helmulet, så jag hoppas på litet sol längre fram på dagen. Jag ska storhandla också. Jag har en rejäl lista att gå efter. Därefter behöver jag inte handla så mycket på flera veckor. Eftersom det inte blev något nyttigt gjort här hemma igår, så är det kvar idag! Jobben tar aldrig slut!

Jag önskar att Jämtland och alla ni andra får sol idag!

 

~ av Ingegerd på 22 juni 2011.

3 svar to “Regnväderspyssel”

  1. Jag använder Photoscape för kollage. Tycker att det är lätt att förstå, är inte så teknisk!

  2. Photoscape har jag aldrig provat men det ska jag ändra på. Jättefint collage. Tack för dina fina kommentarer.

Kommentera

 
