Den lilla brunkullan


Brunkulla

Igår var det vackert väder och riktigt skönt ute igen. Jag bestämde mig på förmiddagen att jag skulle passa på och gå på orkidéjakt. Först gick jag tillbaka till ”guckuskogen” för att kolla läget igen. Guckuskorna har passerat bäst-före-datum, så även blodnycklarna, som precis börjat vissna litet grann. När jag gick där hittade jag brudsporrar på väg att slå ut. Jaha, växer dom också där? Spännande! Jag gick över diket till ängen på andra sidan och där stod brudsporrarna relativt tätt. Jag fick titta noga var jag satte fötterna. Så glad jag blev! Det känns så stort för mig med alla orkidéer! Jag for hem och åt en snabblunch och gav mig ut igen.

Brunkulla med sin markering

Nu skulle jag leta reda på myren, där alla brunkullor växer. Jag har letat efter den tidigare, men inte hittat den. Det är ju så att det inte står skyltar utmed vägarna om var man hittar orkidéer. Nej, man måste läsa kartor, hitta rätt väg och när man väl kommer fram till den ofta väl gömda platsen står skyltarna. Igår hittade jag rätt väg efter en del letande, parkerade Pärlan, gick genom skogen en bit och där, där i gläntan stod skyltarna och jag såg spångarna. Vid brunkullalokalen får man inte gå hur som helst utan man måste gå på spångarna. Först såg jag inte så mycket. Brunkullan är högst 15 cm och det började bli litet uppvuxet på ängen. Så vande sig ögonen och nu såg jag hur många dom var. Hundratals små mörkröda huvuden stack upp ur det gröna!

Dom flesta brunkullorna var markerade med en liten pinne, några var utan. Brunkullorna här sköts som spädbarn, räknas och dokumenteras. Jag tror att föreningen, som jobbar med detta, har räknat till 172 exemplar för några år sedan. Jag hoppas det är så att brunkullorna utan pinnar är nya exemplar som kommit upp. Kanske får dom också en markering, vilket innebär att även dom har räknats. Kanske är brunkullorna vid lokalen fler än 200? Oh, så spännande! Vilken eftermiddag!

När jag är på orkidéjakt med kameran släpper jag alla andra tankar! Det känns nästan som någon slags meditation att gå omkring mitt ibland orkidéer – totalt bekymmerslös! För mig kändes det väldigt stort att gå på spångarna i sakta mak i flera varv och upptäcka nya saker hela tiden. Solen lyste, det var vindstilla och inga ljud hördes och hundratals små brunkullor!

När jag har krälat runt, gått ner på knä, mage och böjt ryggen i alla möjliga och omöjliga ställningar är jag totalt slut i kroppen efteråt och kan nästan inte röra mig! Men vem bryr sig om det när man tillbringat en hel dag med små vilda orkidéer i soligt och skönt väder! Det är det absolut värt!

Jag har lagt till en ny sida i kanten till höger här på bloggen. Det är foton på dom orkidéer jag hittills har mött. Jag hoppas kunna utöka listan!

Idag är det svalare och mulet. Det blåser en del och jag har tvättstugan på förmiddagen!

Förgyll denna tisdag med något litet!

~ av Ingegerd på 21 juni 2011.

Kommentera

 
