Lupiner


Om man far utmed vägarna i Sverige under sommaren kan man ibland få se mängder av lupiner i olika färger blomma i slänter och diken. Jag tror också att dom kallas regnbågslupiner. Jag googlade på det ordet och fick upp en mängd olika färgvarianter. Dessa lupinfoton har jag tagit precis utanför porten där jag bor. Dom står i rabatten utmed huset och ger innergården en riktigt vacker färgklick.

Blåa lupiner i närbild

Rosatonade lupiner i närbild

Knoppar i mängder

Varje blomma blommar inte så länge, men antalet knoppar gör att nya slår ut hela tiden. Jag har inte fotograferat lupiner tidigare, men nu kan jag lägga till dessa foton till min samling.

Enligt väderrapporterna ska det bli litet sol idag. Det syns inte nu, här är mulet ännu så länge. Det är dags att fara till en myr i närheten. Jag hoppas innerligt att jag ska få se brunkulla för första gången. Det är en liten mörkröd orkidé med alla blommor samlade i toppen på stjälken. Det skulle kännas riktigt stort.

Hoppas ni alla får en skön söndag!

 

~ av Ingegerd på 19 juni 2011.

2 svar to “Lupiner”

  1. Åh jag älskar lupiner!

Kommentera

 
