Humleblomster – igen


Humleblomster är en av mina absoluta favoriter. Jag älskar färgerna och det nickande huvudet. Blomman ser litet blyg och försynt ut. Jag har nog visat humleblomster tidigare, men fotona är nya för i år.

Den ljusrosa färgen med sina ådror på kronbladen går så bra tillsammans med dom purpurröda foderbladen och stjälken. Helt perfekta färgtoner. Kan det möjligen bero på att jag gillar dom färgtonerna litet extra själv, som gör att blomman kommer litet i särställning hos mig?

I ”guckuskogen”, tvärs över diket, växer den största grupp av humleblomster jag någonsin sett. Jag blev litet extra glad när jag hittade denna tuva i våras, men då blommade den inte.

Jag vill tillbaka till den ängen. Där växer även tvåblad och flugblomster, två små rätt oansenliga vilda orkidéer. Vädret är inte det roligaste idag. Det regnar och ska visst regna mest hela dagen. Om det blir uppehåll går jag ut en sväng med kameran, men det är säkert blött ute. Det är typiskt stövelväder idag om man går på blomsterjakt.

Jag var barnbarnfri igår. Det kändes rätt skönt att få ordna till mitt hem någorlunda igen. Det blev både dammsugning, golvtvätt och ut med en massa sopor. Var ifrån kommer alla sopor, förresten? Här sorterar vi våra sopor och även komposterar. Tidningar hit, kartonger dit, brännbart där, hårda plastförpackningar här och så vårt hushållsavfall i särskilda komposterbara påsar, som också ska på rätt ställe. Det blev flera turer till sophuset igår. Det är konstigt, man är aldrig sopfri. Nåja, vi gör väl det rätta, antar jag, och skyddar vår miljö så gott vi kan!

Jag önskar er alla en trevlig lördag! Hoppas ni har trevligare väder!

~ av Ingegerd på 18 juni 2011.

4 svar to “Humleblomster – igen”

  1. De är jättefina humleblomstren, jag gillar dom också. Alla blommor med nickande huvuden är söta 🙂
    Nu hänger regnet i luften här också, men ändå ganska varmt.

  2. De är läckra också efter de har blommat klart.

  3. Tack, flickor! När dom blommat över får dom en ”bad-hair-day-look”, som jag verkligen gillar!

  4. Visst är det något speciellt med humleblomster. En favorit för mig med – färgen är helt underbar!
    Jättefina bilder och härliga texter!
    Mvh
    ilse-marie

Kommentera

 
