Blodnycklar?


I ”guckuskogen” växte även denna orkidé. Vi upptäckte den när vi var där och förevisade alla guckuskor för hela dotterns familj. Vad kunde detta månne vara? Jag bläddrade och bläddrade i mina blomböcker och letade på internet men hittade inget jag tyckte stämde. Nåja, det var väl bara att vänta till dom växt till sig litet. Men visst är färgen helt underbar?!

Några dagar senare såg den ut som här ovan. Nu skulle det i alla fall bli lättare att försöka ta reda på vad det kunde vara. Nu ser man att stjälken är grön även om bladen fortfarande är mörka, men något prickiga. Efter mera letande kom jag fram till att det möjligen kunde vara blodnycklar (rätta mig gärna om jag har fel).

Här är dom mera utslagna. Det är samma två exemplar som på översta fotot. Nu kände jag att det stämde bättre med blodnycklar och kände mig litet säkrare. Med denna starka, underbara cerisa färg är dom inte så lätta att missa nu!

Vid mitt besök igår kväll så såg jag att det växer 10-12 stycken bara några meter från alla guckuskor. Fler och fler hade kommit upp. Det är ju lättare att se alla när dom vuxit upp och blommar.

Tänk er att bara ramla över fler och fler orkidéer! När jag hittade denna var jag redan ”hög” av att se alla tusentals guckuskor. Detta är så stort för mig! Min önskan är ju att hitta så många vilda orkidéer som möjligt och helst lyckas föreviga dom. Och jag är en liten bit på väg!

På samma område växer också flugblomster och tvåblad! Flugblomstret har börjat slå ut med flera blommor, men har många knoppar kvar. Även tvåbladen är på väg att slå ut vilken dag som helst. Det är bara att återvända och hoppas på hyfsat väder. Vid uselt väder går jag inte ut med kameran!

Det här är sååå spännande!

 

~ av Ingegerd på 15 juni 2011.

Kommentera

 
