Tätört


Innan jag kom hit hade jag bara sett en enda liten tätört, som redan var vissen. Här växer dom både här och där. Tätörten har en bladrosett vid marken. Bladen har inrullade kanter, där insekter fastnar. Tätörten suger musten ur insekterna. Tätörten växer i fuktig mark, gärna vid vattendrag. Det är på grund av detta som fotona inte är dom allra bästa.

Jag gillar verkligen att fotografera blommor och försöker få så fina foton som möjligt. Men när blommorna växer i ett dike med vatten går jag inte ner på knä, mage eller spagat för att få det allra bästa fotot. Kanske skulle man göra det om man vore en ”riktig” fotograf. Det är därför som fotona är tagna litet uppifrån.

Det är grått ute, men inget regn ännu. I eftermiddag ska visst vädret ljusna en aning och jag måste tillbaka till orkidéskogen för att förhoppningsvis fota blodnycklar och flugblomster fullt utslagna. Jag återkommer om detta.

Jag önskar er alla en skön tisdag! Ge gärna dagen en blygsam guldkant! Det måste inte kosta pengar!

 

~ av Ingegerd på 14 juni 2011.

Kommentera

 
