Midsommarblomster


Midsommarblomstrena börjar ta fart ute i naturen. Det blir blåare och blåare vart man än tittar! Den kallas också för skogsnäva. Jag tycker att midsommarblomstren är ett riktigt tecken på att nu är det sommar! Den finns säkert med i många midsommarstänger också!

Blomman har också så vackra detaljer inuti! Ståndare och pistiller, så vackert! Och dom mörklila teckningarna på kronbladen. Visst är den mycket vacker? Det är dock bäst att låta den stå kvar i naturen. Om man plockar denna blomma till en bukett så tappar den kronbladen nästan med detsamma. Det är ju synd!

Idag är det ett år sedan jag lämnade Arjeplog och kom till Östersundstrakten för att bo här i stället. Det kändes väldigt sorgligt att lämna mitt älskade Arjeplog! Tänk att en stockholmska, som förlorat sitt jobb, kunde få ett så underbart liv i Lappland och samtidigt få så många vänner! Det är otroligt nästan! Arjeplogandan är rätt speciell. Den innebär att man tar emot alla människor, pratar med dom och bjuder in dom i samhället. Alla pratar med alla, alla är vänliga och väldigt tillmötesgående. Jag har fått många vänner där, långt många fler än i Stockholm. Arjeplogandan försöker jag ta med mig. Varför inte sprida den hit också!

Vad har jag i stället? Jo, först och främst en billigare lägenhet, pensionen räcker inte till vad som helst. Jag har närmare till sjukhus den dag jag behöver. Än så länge är jag frisk och är så tacksam över det. Jag som fotograferar blommor är salig över alla vilda orkidéer som finns här omkring. Naturen är strålande vacker fast på ett annat sätt än fjällen. Jag har hittat några smultronställen här också. Och ääääntligen, efter 40 år, är min IBS bättre och jag har börjat leva litet mer sedan några månader tillbaka. Men här är mera anonymt och det är litet trist, tycker jag. Egentligen den enda nackdelen. Jag pratar med folket runt gården, kanske en god början. Det blir säkert bra med tiden!

Himlen har öppnat sig. Det öser ner och är alldeles grått ute. Det blir en typisk dag för ”inre tjänst”. M-a har sovit över hos en väninna, vi får väl se när hon dyker upp hos mig. Till dess får jag roa mig själv, dammsuga och skura golv! Kul!

 

~ av Ingegerd på 13 juni 2011.

4 svar to “Midsommarblomster”

  1. Jag tycker det är väldigt svårt att som vuxen komma till ett nytt ställe och skaffa ny bekantskapskrets. Det är inte så lätt att skaffa kompisar när man är vuxen. Jag har bott här i Rosvik i över 10 år nu men det är först nu jag har någon i byn som jag verkligen kan se som en nära vän. Men det är nog mycket mitt eget fel, jag har lite svårt för att närma mig folk. Det är lite lättare här på nätet…
    En annan sak, jag har hört att här i Rosvik finns ett ställe där det växer vilda orkidéer, dom ska tydligen blomma veckan före midsommar så jag ska dit och fotografera! Tänkte på dig när jag hörde om det!

    • Tack, Marit, för din kommentar! Ja, leta gärna upp orkidéerna, ta foton och visa dom på bloggen. Nu blev jag riktigt nyfiken!

  2. Min ibs har blivit väldigt mycket bättre av GI mat!

    • Hej, Christin! Tack för din kommentar! Ja, jag har också märkt att IBS mildras av GI mat! Jättehärligt! Jag tar också Inolaxol, fast väldigt litet! Toppen!

Kommentera

 
