Kryddig blomma


På ängen nedanför där jag bor växer en mängd ängs-/sommarblommor, bl a en väldig massa kummin. Jag har nog haft kummin tidigare på bloggen, men dessa foton är nytagna igår. Först är det lätt att tro att det är hundkäx, men tittar man närmare är blommorna nästan som pyttesmå rosa rosor i små veck med ståndare och pistiller. Blommorna är högst 3 mm i diameter, men så otroligt vackra.

Jag är fortfarande förundrad över hur något så smått kan vara så fulländat. Fast det är ju så det är i naturen både bland växter och djur. Ibland glömmer man bara bort att titta på det för farten i livet är för snabb. Jag har börjat lära mig att sakta ner, så jag inte missar så mycket.

Igår var M-a här hela dagen. Hon har sommarlov nu, men har inget fritids att gå till längre. Under två veckor framåt ska vi umgås och försöka hitta på litet olika saker att göra. Igår var vi först och handlade jordgubbar till vår lunchtallrik. Det blev också en sväng till orkidéskogen för jag ville fotografera blodnycklarna igen. Så var det dags att fara hem och fixa lunch.

Jag gjorde iordning varsin lunchtallrik åt oss med vitkål, kikärtor, rökt skinka, gurkbitar och fetaost. Och jordgubbar. M-a skötte dekorationerna som bestod av harsyreblad (plockade i orkidéskogen) och penséer från min balkong. I det underbara vädret vi hade igår satt vi på balkongen och åt. Jag kan meddela att det smakade väldigt gott. På eftermiddagen bakade vi kladdkakemuffins, som M-a senare dekorerade med kristyr och små hjärtan. Vi var ju tvungna att provsmaka och dom blev riktigt lyckade.

I övrigt var det nästan för varmt igår. Vi har väl inte riktigt hunnit vänja oss vid denna värme ännu. Det brukar gå bättre längre fram under sommaren. Balkongen på eftermiddagen är inte att tänka på, mer än att vattna blommorna där.

Jag hoppas att ni andra också har fint sommarväder! Trevlig helg!

~ av Ingegerd på 11 juni 2011.

Kommentera

 
