Ormbär


Ormbär var för några år sedan helt okänd för mig. Jag hade aldrig sett någon tidigare. I Arjeplog hittade jag bara en enda och trodde att den var ganska ovanlig, men icke! Här är det gott om dom. På latin heter den Paris quadrifolia, vilket betyder att den har fyra blad. Nåja, på bilden här ovanför har den i alla fall fem blad även om fyra är det allra vanligaste. Det blir så i naturen ibland. Blomknoppen är litet skruvad, ungefär som på Blomman för dagen och andra vindeväxter.

Blomman är på sätt och vis ganska oansenlig, dvs den syns inte så bra på långt håll. Kommer man närmare så ser man blommans detaljrikedom och att den inte riktigt ser ut som andra blommor. Jag tycker att den är ståtlig på något vis, väldigt vacker även om den inte är iögonenfallande. Blomman är giftig så man får se till att inga småbarn tror att det är ett ätligt bär i toppen.

Idag får vi strålande väder, som igår. Åskan som utlovades igår kom aldrig och det var strålande sommarväder hela dagen. Idag blir det bullbak och litet annat pyssel. Jag hoppas att jag hinner ut en sväng med kameran.

Ha det så gott i sommaren och njut!

 

~ av Ingegerd på 09 juni 2011.

Kommentera

 
