Tjyvtitt


Paradisblomster

Idag blir det en förhandstitt på några balkongblommor. Jag har lyckats! Jag har hittat ett paradisblomster! Äntligen! På båda handelsträdgårdarna här omkring fanns inte paradisblomster att uppbringa. Jag hittade den häromdagen när jag var på ”bilpromenad” (liten rundtur med Pärlan) och for till en gård i närheten, som säljer färska grönsaker och litet plantor. Och där stod dom – flera stycken, både vita och rosa. Jag hade precis kontanter till en planta och jag for salig därifrån.

Rosenskära

Rosenskäran är inte så märkvärdig ännu. En blomma till har slagit ut och den var mycket finare än den förra, som var plaskblöt av regn. Nu vill jag försöka få tag på en mörkrosa också, men det har jag inte lyckats med ännu. Jag hade velat ha en rosa och en mörkrosa planterade i samma kruka, men så blir det inte i år. Nåja, den lilla rosa rosenskäran visade upp alla sina vackra små detaljer igår och jag var snabbt framme med kameran.

Himlen blev svart igår, åskan gick så det dundrade rakt ovanför mig och hästarna på gården bredvid smet. Kanske blev dom åskrädda. Så kom regnet och inte vilket regn som helst. Ett ösregn som hette duga. Alla krukor på balkongen satte jag intill väggen för att blommorna inte skulle slås sönder. Krukorna står kvar där idag. Enligt väderrapporten kommer mera kraftigt regn i eftermiddag.

Idag kommer ”Hejsan, hoppsan, Mormor” hit igen, den vithåriga nioåringen. Han har inga läxor, men ville komma hit efter skolan ändå för att mysa en stund. Undrar just om vädret tillåter att vi tar en sväng till ”guckuskogen” igen. Jag vill så gärna fota den mörkröda orkidén vi hittade sist vi var där. Jag har bläddrat i min stora flora och sökt på internet och kommit fram till att det nog kan vara blodnycklar. Nu vill jag se den igen, kanske har den börjat slå ut och blomhuvudet, som förut satt intill marken, har fått en stängel att visa sig på.

Lagom till helgen kommer solen tillbaka hit. Jag ser verkligen fram emot det. Vi ska ha utflykt med fika i gröngräset.

 

~ av Ingegerd på 08 juni 2011.

Ett svar to “Tjyvtitt”

  1. Paradisblomster hade jag förra sommaren, Rosalita. Det är en härlig blomma!

Kommentera

 
