Äventyr i ”guckuskogen”


Jag pratade med dottern igår och sa att jag skulle tillbaka till guckuskorna igen. Jag hade inte varit där på flera dagar på grund av förkylningen. Hon ville gärna följa med och se allt också. Hon skulle även försöka få med barnen, som visst var lagom intresserade. Hennes man följde också med.

Jag blev upplockad utanför mitt hus och vi for iväg. Där vi parkerar bilen växer oanade mängder av liljekonvaljer. Dom hade dock inte slagit ut riktigt än. Nåja, vi följde stigen in i skogen, förbi myrstackar utmed ett dike. Och plötsligt var vi framme! Alla drog andan och tyckte det var otroligt vackert och var nog förvånade över hur många det var. Jag lånade ut min kameratelefon och min lilla kamera till barnen. Med kamera i handen blev det plötsligt ett riktigt äventyr för dom.

Dom klev försiktigt mellan alla tuvorna och upptäckte fler och fler hela tiden. Jag är nästan mållös över att guckuskorna är så många. Här finns dom i tusentals, tuva efter tuva. Vi hittade också en annan orkidé, som precis kommit upp ur marken, men vi har ingen aning om vad det kan vara. Den var helt mörkröd, nästan svart, men fläckiga små blommor lyste igenom uppe i huvudet med alla knoppar. Jag bläddrade i min flora, men blev inte klokare för det. Jag måste tillbaka för att se hur den utvecklar sig.

M-a bland majvivorna

Barnen plockade små blombuketter också. Där växer mängder av majvivor också, någon enstaka gullviva och små vita sandtrav.

M-s med kameran

M-s hade väldigt trevligt med min lilla kamera och for runt och tog mängder med foton. Han plockade inga blommor, men jag hörde på honom att han tyckte det hela var väldigt mysigt.

M-x bland majvivorna

M-s tog också foton på sin lillebror, M-x, bland majvivorna. Halva M-x´ huvud fick inte vara med på bild. M-x plockade också blommor och var strålande nöjd. Där fanns även ett grunt dike, som barnen visade väldigt stort intresse för.

Min dotter tyckte att det var ett väldigt mysigt ställe och vi pratade om att jag skulle bjuda på försenat morsdagskaffe där nästa helg med kaffekorg, kakburkar med nybakat i och filtar. Morsdagsfirande blev inte av eftersom jag mådde som allra sämst i förkylningen lagom till Mors Dag, så jag bad att få slippa just då.

Nu håller vi tummarna för att det är vackert väder nästa helg när vi återvänder till ”guckuskogen”! Alla var supernöjda och väldigt glatt överraskade och ser fram emot att fika där!

Idag ska jag försöka mig på att hitta nornan, en annan vild orkidé, men väldigt sällsynt! Jag får fara en bit utanför samhället, hoppas jag hittar. Jag har kartor med mig!

 

~ av Ingegerd på 06 juni 2011.

2 svar to “Äventyr i ”guckuskogen””

  1. Å, vad fina! Måste vara jättekul att få se ju. Härligt att även barnen uppskattade det.

    KRAM!

  2. Härliga bilder, hälsa barnbarnen!

Kommentera

 
