Liljekonvalj


Liljekonvaljerna här omkring har precis börjat blomma. Det är gott om liljekonvaljer här. Dom växer dels i skogsdungen nedanför mig och i stora fält när man går till guckuskorna och säkert på många fler håll. Liljekonvaljerna växer gärna där det är litet skuggigt. Jag har googlat på ”Fridlysta växter” på Den virtuella floran och där ser man att liljekonvaljer är fridlysta i en del län, men inte här.

Jag plockar nästan aldrig blommor ute i markerna. Blommorna är ju allra vackrast där dom står och chanserna att dom finns kvar blir större.

Min dotter köpte några liljekonvaljer när vi besökte handelsträdgården häromdagen. Hon vill ha några i ett hörn på trädgården. Hon ska också ta reda på om hon kan ta blåsippsfrön och sprida där. Blåsippor är ju också fridlysta både här och var. Här finns det dock en väldig massa blåsippor överallt.

Igår fick jag tid hos doktorn och det visade sig att jag har lunginflammation orsakad av virus. Jag hade både feber och rossel på lungorna. Jag fick penicillin utskrivet, men ska vänta några dagar att ta det. Förhoppningen är att detta elände ska läka ut av sig själv. Jag väntar nog till tisdag med penicillinen och hoppas att det släpper innan.

Jag ska i alla fall försöka ta mig till guckuskorna idag igen! Kanske har dom blivit resligare och lyft sina huvuden! Jag vill se deras stolthet!

 

~ av Ingegerd på 04 juni 2011.

2 svar to “Liljekonvalj”

  1. Men varför är du ute och springer runt om du har lunginflammation? Ta det lungt, vila! Det är ju inte att leka med. Men fick du penicillin mot virus? Det hjälper ju inte mot virus säger de ju jämt på sjukhuset och vårdcentraler. Brorsans minsta tjej hade också detta i våras, och hon fick inget penicillin eftersom det var virus! Men du får krya på dig i alla fall och som sagt ta det lungt!!! Fina kort! Älskar liljekonvaljer!!

    • Jag har svårt att hålla mig inne när det börjar blomma överallt ute! Jo, jag fick penicillin, men skulle helst inte ta den, bara om jag blev sämre. Igår kändes det litet bättre, snart är jag nog frisk igen. Jag har ännu inte tagit någon penicillin. Jag fick den mest om i fall att…
      Ha det så gott!

Kommentera

 
