Balkongen, del 1


Det börjar bli fint på min balkong. Balkongens mått är ca 2×4 m och relativt stor för både en hel del blommor och härlig plats att sitta på.

På översta bilden, på bänken, står hög malva i den blåa krukan till vänster, en engelsk pelargon jag lyckats hålla liv i sedan i våras och en blå surfinia, som precis har börjat slå ut. På väggen sitter en blåkrage, som står stilla efter omplanteringen, en mörkrosa surfinia och en dubbel cerisefärgad million bells. Uppe på piedestalen står årets allra första penséer, som fortfarande är jättefina.

Underst på piedestalen med penséerna står min dubbla flitiga lisa och här mår den fint. På blombordet, på varsin ytterkant, står krukor med några luktärtor i varje. Där hoppas jag att dom ska söka sig uppåt på spaljen och fylla den med både blad och underbara luktärtor. Där står också min stjärnpelargon, som jag är litet besviken på. Den hade två grenar när jag köpte den, men inom några dagar ruttnade den ena bort och jag fick klippa bort den för att rädda resten av plantan. Stjärnpelargonen är sned och vind, men mår bra. I den lilla krukan står toppskottet på min fuchsia. Toppskottet mår finfint, har börjat skicka ut små sidoskott och massor med knoppar.

Nu är det alldeles i början av säsongen. Vädret här har varit hyfsat en längre tid så jag har haft blommorna på balkongen sedan i mitten av april. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Någon enstaka natt har jag tagit in dom när tempen skulle närma sig nollan. Nu ser jag fram emot att det blommar hejdlöst på min balkong. Jag måste återkomma med foton när allt blommar i stora kaskader! Nåja, jag siktar på det i alla fall!

Här är mulet idag, men rätt skönt! Många är lediga denna klämdag! Hoppas ni utnyttjar denna dag och gör den till något riktigt speciellt!

 

~ av Ingegerd på 03 juni 2011.

Kommentera

 
