Rosaröd kattfot


Kattfot tillhör de minsta blommorna ute i naturen. Den blir bara någon decimeter hög. Jag upptäckte denna lilla skönhet på grund av den starka rosaröda färgen. Kattfoten här växer i stora mattor med sitt litet grågröna bladverk, som inte heller är särskilt iögonenfallande. Där var inte så många blommor ännu. Jag ska bevaka och se om där kommer fler.

Rosa kattfot såg jag i Arjeplog både här och där. Den hade mycket blekare färg, men hade å andra sidan litet längre stjälkar. Denna starkt rosaröda färg syns mycket bättre, men blomman har betydligt kortare stjälk. Jag hoppas få se denna grågröna matta med långt många flera små rosaröda kattfötter. Jag har också sett vit kattfot här, men den måste växa till sig litet mer innan det kommer foton.

Jag hoppas dom värsta blåsvädren är över för denna gång. Idag är det relativt lugnt och nästan litet sol. Jag ska ut och göra några ärenden nu och senare hämta barnbarn på eftermiddagen.

Jag önskar er alla en fin dag!

~ av Ingegerd på 26 maj 2011.

Kommentera

 
