Jungfrulin


Det är ju tur att jungfrulinblommorna har så stark färg att dom är lätta att hitta. Med sina en decimeter höga blommor skulle dom inte vara så lätta att se i omgivande gräs om det inte vore för den starkt blåa färgen. När man väl hittat dom är dom faktiskt ganska många. Färgen är nästan starkt lysande trots att blommorna är pyttesmå, kanske runt 5 millimeter.

I min närhet finns ett elljusspår, där jag brukar gå runt och se vad jag kan hitta. Där är torra backar ner mot Storsjön och först ser det inte ut att växa så mycket där, men den blåa färgen avslöjar den lilla skönheten.

När jag tittar på jungfrulin i min stora flora så finns det flera olika. Jag tror (utan att vara alltför tvärsäker) att detta är vanlig jungfrulin, som har rak stjälk nertill. Det finns också hedljungfrulin, som har den här starka blåa färgen, men den har böjd stjälk nertill.

Idag blåser det rätt ordentligt. Inget bra väder för makrofoton av blommor. Det ser också litet mörkt ut borta i kanten på himlen. Kanske blir det tvättstugan i stället!

I går hade jag över 90 besökare här på min lilla blogg! Jag är imponerad över detta och så oändligt tacksam! Ni är verkligen guld värda! Det känns sååå gott i hjärtat!

Glöm inte att även tisdagar ska förgyllas! Inte med något dyrt, bara något litet extra! Det är gratis att gå sakta i naturen att bara se och lyssna till exempel!

~ av Ingegerd på 24 maj 2011.

Kommentera

 
