Guckusko, del 1


Guckusko, en tuva, säkert över hundra bara här

Om man, som jag, är helfrälst på orkidéer i allmänhet, så är det betydligt större att hitta dom i naturen. Av S i blomsteraffären hade jag fått tips om var jag kunde hitta mängder med guckusko. ”Du far dit, går in till vänster, förbi kraftledningen och i gläntan där bortanför växer dom”. Jag har varit där tidigare och kollat läget, men det var precis efter snösmältningen och då såg jag inget. Igår for jag dit igen. Jag vill ju liksom hänga på låset och inte missa något och såg att jag var i god tid. Mängder med tuvor växte där, några litet större andra litet mindre. Jag skulle tro att det var bortåt tusen guckusko utspridda i gläntan.

Dom flesta såg ut att ha brungula blommor

Där fanns också några som såg ut att bli helt gula

Guckusko i mängd

Orkidéplantorna var säkert 25 cm höga nu och blir säkert ännu högre när blommorna växt färdigt och slagit ut. Det skulle inte förvåna mig om dom blir bortåt 50 cm. Guckuskorna är Sveriges största orkidé. Alla orkidéer i Sveriges natur är fridlysta och får på inga vis röras. Ändå händer det att folk stjäl plantor att ta med sig hem. För min del tappade jag nästan andan när jag såg hur många guckuskor det var på nästan samma ställe. Jag gick på stigen och tänkte ”ja, dom växer ju inte på stigen utan strax bredvid”, men jag tvärstannade när dom faktiskt växte på stigen också. Jag gick över diket alldeles intill och såg att det växte fler på andra sidan, men dom var betydligt färre.

Tänk er alla dessa guckuskor i blomning! Jag måste dit i flera omgångar för att fånga det hela vartefter. Jag återkommer med fler foton på guckuskoorkidéerna! Gissa om det här känns stort!

Jag önskar er alla en trevlig söndag!

~ av Ingegerd på 22 maj 2011.

3 svar to “Guckusko, del 1”

  1. Coolt!

    kram

  2. Jag brukar alltid gissa på guckusko när någon frågar ”vad är det här för blomma?”. Men jag har alltid fel 😦

  3. Tack för att du tittade in på min blogg och din fina kommentar.
    /eva

Kommentera

 
