Scilla


Scillan blommar bland dom första blommorna på våren. Har man tur kan man få se en hel park översållad med scilla, nästan ett blått hav. Det var länge sedan jag såg något sådant. Jag hittade bara en scilla i Arjeplog (jag går ju aldrig in på folks tomter när jag fotar blommor). Här har jag bara hittat två, en i skogsdungen nedanför radhusen och en nere vid Storsjöns rand. Inga blåa hav med scillor här inte.

Scillornas tid är väl så gott som över. Det är kanske litet sent att lägga ut dom på bloggen. Det understa fotot tog jag igår eftermiddag. Vilken tur att jag fick ett scillafoto till!

Här rinner också en del bäckar i området. Vattnet forsar och jag försökte igår på fri hand att ”frysa” vattnet på fotona, men det var inte särskilt lyckat. Jag måste ut med stativet och prova igen. Jag tycker att vattenfoton är så vackra när man  har liten bländare och litet längre tid och vattnet blir som sammet.

Igår var det rätt blåsigt. En surfinia har fått en bruten stängel av blåsten – gillas inte! Idag är det nästan molnfritt. Under natten har det kommit litet regn. Tänk om det kunde vara så – vackert väder på dagarna och litet regn på nätterna!

Häggfrossan närmar sig! En del häggar blommar nu, andra är bara i knoppstadiet. Jag tror att häggsäsongen kommer att bli litet längre än vad jag är van vid sedan tidigare. Jag ser fram emot att bara njuta av häggarnas blommor och doften från dom! Mycket och länge – kanske en hel dag! Det är något väldigt speciellt för mig!

~ av Ingegerd på 19 maj 2011.

Ett svar to “Scilla”

  1. Oj, så många fina blombilder det fanns här! Jag tycker också om att fota blommor.

    Visst är de Spanska Klockhyacinterna vackra. Jag är jätteglad för dem.
    Ha en fin kväll!

Kommentera

 
