Vitsippor


Jag har hittat vitsippor! Hela två stycken! Kanske finns det fler om jag verkligen letar efter dom. När jag pratar om vilda blommor med folk så sägs det att ”här finns inga vitsippor” runt Storsjön. Det är för kalkrika marker. Nåja, här finns mängder med vilda orkidéer i stället, vilket jag verkligen gillar. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna hitta åtminstone en enda vitsippa någonstans.

Häromdagen, när vädret fortfarande var soligt, letade jag i skogsdungen nedanför radhusen strax intill. Där finns både jättebalsamin, liljekonvaljer, vinbärsbuskar, scilla, vårstjärna, snårvinda, cikoria och en del annat. I det området slänger radhusfolket sitt trädgårdsskräp. Plötsligt, mitt framför mina fötter, stod två vitsippor. Bara två stycken och några vitsippsblad. Nåja, här finns vitsippor runt Storsjön trots allt, men inte särskilt många.

Det har regnat rejält under två dagar och även idag ser det grått ut. Värmen är inget direkt att skryta med. Om det är uppehåll ska jag ner i slänten igen för att ta fler foton.

Jag önskar er alla en härlig söndag!

~ av Ingegerd på 15 maj 2011.

Kommentera

 
