Sommargyllen


Sommargyllen räknas  som ett ogräs och växer i hela landet! I regnet igår tog jag med mig en stor kvist och satte i vas här hemma. Det var inte väder för att ta med kameran utomhus, men det hade ju varit mycket roligare att fota blomman i solljus. Sommargyllen hör till samma familj som åkersenap bl a.

Jag undrar hur många som tittar närmare på en sommargyllen? Den är ju strålande vacker och skulle passa i en rabatt i en trädgård med sin gula färg på dom små klockorna.

Här syns dom små klockorna bättre. Klicka gärna på fotot så syns klockorna bättre. Om jag hade haft en trädgård och om en stor planta sommargyllen skulle ta sig in där, så är det nästan att jag skulle låta den stå kvar. Tänk er denna klargula färg i en rabatt bland ”fin”-blommorna. Sommargyllen behöver inte skämmas för sig.

Detta ogräs växer i mängder i gräsmattorna här omkring och kommer endera dagen att bli nermejade av en gräsklippare. Jag hann i alla fall före och tänker njuta av min sommargyllen, som står i vas i mitt vardagsrum.

Här ösregnar det och är genomgrått. Molnen hänger tunga över Storsjön. Det blir inga strövtåg i naturen idag heller, men jag ska i alla fall iväg för att mata kaninen, som bor i dotterns familj.

Trevlig helg!

~ av Ingegerd på 14 maj 2011.

3 svar to “Sommargyllen”

  1. Härlig färg på blommorna. Det blir så fint med den grå bakgrunden, tycker jag.

    kram

  2. Får jag ge dig ett tips!?

    Sommargyllen är fruktansvärt god att äta, testa göra soppa på den! precis som du skulle gjort en nässelsoppa!

    Hoppas du provar
    /Mvh Jakob kocken

Kommentera

 
