Diascia


Tvillingsporre

Vid mitt besök på Sörvalla Blommor i förrgår hittade jag en blomma jag inte sett tidigare och naturligtvis ville jag ha en sådan på en gång. Jag fick inte riktigt kläm på vad det var. Jag märkte det när jag kom hem. Jag lägger in alla blommor i datorn under sina rätta namn, men nu visste jag inte riktigt vad jag skulle skriva. Igår for jag tillbaka till Sörvalla för att ta reda på det. Det är en ”Diascia barberae” eller ”tvillingsporre” på svenska. Underbart!  När jag googlade på blomman såg jag också att den kallas ”Twinspur” på engelska.

Via Google fick jag också se hur praktfull denna blomma kan bli. Det kan bli stora kaskader med blommor, som väller utanför krukkanten. Det är ju precis vad jag vill ha på balkongen. Här ska det blomma till tusen!

Jag är ju också sådan att jag aldrig far hem tomhänt från en sådan trädgård. Jag köpte en surfinia i blå ton med vita kanter på blommorna. Den blommar inte ännu, men den hänger i ståltråd från balkongen ovanför. Jag kan ju bara tänka mig hur det kommer att se ut litet senare. Jag köpte också en annan cerise surfinia, som var litet mindre. Den kanske jag kan sätta i ampeln där det nu växer penséer, som brukar tackla av längre fram.

Här är det grått idag också. Gråväder betyder litet mera ”inre tjänst”, som automatiskt halkat efter i det fina vädret vi haft tidigare. Barnbarnen far neråt Stockholm och jag är kaninvakt igen.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

~ av Ingegerd på 13 maj 2011.

4 svar to “Diascia”

  1. Det var en härlig växt! Finns den i andra färger också tro? Det måste jag kolla nästa gång jag är på Blomsterlandet.
    Jag vill också gärna ha en massa hängande växter på min balkong, problemet är bara att det blåser så ofta här vid havet.
    Jag brukar få springa in och ut med växterna mellan uterummet och balkongen 🙂
    Trevlig Helg!

    • Tack för kommentaren, Ulla! Ja, den fanns i vitt också här i Brunflo, men om man tittar på internet finns den i en massa olika färger. Googla litet så får du se!

  2. Tack för tipset, men vet du att jag hittade bara en bild när jag sökte på vårtulpan, men den var ju så klockren!

  3. Jag har i många år haft tvillingsporren i mina blomlådor. De är så fina och blommar praktfullt. Helt plötsligt så försvinner blommorna men var lugn efter några dagar så finns ny a där. En jättefin blomma du köpt. Jag brukar köpa en rätt stark rosa.

Kommentera

 
