Kohagen


Daggkåpa

Jag for iväg en tur till min ”kohage”, som egentligen är en inhägnad slåtteräng. Jag såg inga kor där förra sommaren (men koblaffor) och inte heller nu. Förra sommaren blommade en mängd olika blommor där, men jag missade vad som hände under maj och juni. I år ska jag ta igen det. Daggkåpor växer där i mängder. Små gröna fingrade blad sticker upp överallt, men alla ligger utmed marken och inga synliga tecken på någon blomställning. Jag tycker bladen är så vackra. Denna sort (det finns massor med olika daggkåpor, men jag ger mig inte in på att skilja dom åt) har små ”pälstofsar” längs med bladen.

Har inte en susning – tips någon?

Jag har inte en susning om vad detta kan vara. Dessa små blad växer i tusentals, både i kohagen och på annat håll. Jag måste få återkomma om denna lilla blomma.

Gullviva

Gullvivorna är på väg med både blad och knoppar. Jag återkommer med blombilder litet senare. Dom är ju så vackra och doftar så gott.

Vithårig mossa

Här är en slags mossa jag aldrig sett förut. Den har tunna, vita hår och är väldigt låg, bara någon centimeter just nu. Mossor är jag väldigt dålig på. Jag ska försöka på något sätt ta reda på vad detta kan vara. Annars är jag väldigt tacksam för tips!

Fröställning efter brudsporre

Ängen är översållad av dessa blomställningar, även om dom flesta ligger ner nu. Det är resterna av förra sommarens prakt av blommande brudsporre, en vild orkidé, som växte här i tusentals. Gissa om jag ser fram emot denna prakt igen. I år ska jag försöka ta ännu bättre foton än jag lyckades med förra året. Detta ger en sporre att öva och öva på både kamerainställningar och avstånd.

Jag kommer åter med foton när blommorna väl blommar, en växt i taget. Det är många fler växter på väg här, som jag såg igår, bl a nordisk stormhatt, älggräs och stora borsttistlar, som även kallas brudborstar och många, många fler.

Tänk vilken rikedom en slåtteräng är – min ”kohage”!

~ av Ingegerd på 08 maj 2011.

Kommentera

 
