En till…


… Phalaenopsis blev det idag. Jag tycker färgerna är alldeles underbara och litet ovanliga. Det är roligt när man hittar en orkidé, som inte ser ut som alla andra. Rötterna i krukan ser gröna och friska ut, vilket är viktigt att kolla när man väljer en orkidé.

Jag har en hel del orkidéer här hemma, men av utrymmesskäl får flera lämna mig. Några har bara bruna rötter och jag inser att dom inte kommer att överleva länge till. Dom får faktiskt åka ut nu. Så har jag två, som ser så friska och starka ut, men som inte har blommat på säkert sex år. Då ligger dom illa till. Jag har inte slängt dom ännu, men jag funderar på det.

Efter lunch ska jag fara en tur till min ”kohage”, en slåtteräng, som i somras var fylld med tusentals brudsporrar och en hel den annat. Jag måste hålla jämna steg med våren för att se vad som hänt sedan sist. Ja, inga orkidéer är väl uppe ännu, men jag vill se vad som blommar före orkidéerna. Hittar jag något så återkommer jag med foto.

Vädersiten jag brukar hitta fint väder på (yr.no) har lovat sol idag, men ännu är det nästan helmulet och ca 7 grader varmt. Inget direkt att hurra för, men det kanske ändrar sig senare under eftermiddagen. Nåja, någon liten blomma kanske har kommit upp ändå.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

~ av Ingegerd på 07 maj 2011.

Kommentera

 
