Favorit i repris


Små Arjeplogare

Det är litet tunnsått med blommor ännu så länge. Ja, här finns visserligen en väldig massa blåsippor, men nu vill jag vidare till nästa blomma. Det får bli en favorit i repris så länge.

Under min tid i Arjeplog såg jag hur många små klotpyrola det växte där. Överallt. Mängder med små rosa klot på en stängel ca 15 cm hög. Det var bara att gå ner på knä och krypa ihop ordentligt om det skulle bli ett hyfsat foto. Jag gillar verkligen den lilla klotpyrolan, en riktig liten favorit, med sina små svagt rosa klockor på stängeln. Dock har jag inte ännu hittat den här runt Storsjön, så jag får väl fortsätta leta.

Up close and personal

Jag har dock sett att vitpyrolan är på väg här i min grandunge. Bladen finns där, medan stängeln har bara hunnit upp med huvudet ur marken. Det dröjer ett tag till innan den kommer att blomma. Där ikring växer också tätört, som jag också ska försöka fånga bättre i år. Förra året var jag ute i sista minuten för tätörten.

Idag är jag osäker på vädret. Det är sol ena minuten, mulet nästa. Nåja, det är plusgrader, men var frostigt på gräsmattan i morse. Mina sommarblommor står på balkongen, men jag tar in dom varje kväll.

~ av Ingegerd på 06 maj 2011.

Ett svar to “Favorit i repris”

  1. Tack för kommentar på min blogg.
    Underbara bilder du har och fotar.
    Älskar själv att fota. Det är en avkoppling och en konst likaså.
    kram Susanne

Kommentera

 
