På G


Balsampoppel på G

Det går litet sakta ute i naturen nu. Det har varit kallt, blåsigt och faktiskt, några snöflingor. För en vecka sedan fotograferade jag balsampoppelns hängen, som är på G. Läget var detsamma idag. Det har inte hänt särskilt mycket. Men jag kan föreställa mig doften från balsampopplar. Jag vet hur gott dom kan dofta och det känns på långt håll. Även hängena sägs dofta, men jag vill inte röra dom, dels för att bli kladdig av saven som kan kladda av sig på kameran, dels för allergin. Det räcker alldeles tillräckligt att komma intill och fotografera i makro.

Hägg på G

Jag tror att merparten av Sveriges häggar växer här runt Storsjön. Det är hägg överallt, tusentals bara runt omkring där jag bor. Både enstaka och stora buskage tillsammans. Förra året kom jag hit i mitten av juni och missade häggen totalt, men det tänker jag ta igen i år. Kanske tar jag in några blomklasar och låter dom dofta av sig i min lägenhet. Häggen är en absolut favorit. Häggen är för mig inledningen på den riktiga sommaren.

Rönn på G

”Innan rönn i blomma står…” Det är knoppar mellan dom små musöronen på rönnen. Inte så tydliga ännu, men definitivt på väg. Rönnen har ju en stor samling pyttesmå, nästan vita blommor, som sitter tillsammans, precis som rönnbären sitter i stora klasar. Jag måste återkomma till rönnens blommor. Jag tror att jag har missat att fota rönnens blommor överhuvud taget. Jag får väl skärpa till mig i sommar!

Jag hoppas att ni tar vara på varenda dag! Missa ingenting! Tiden går så fort! Vi får önska sol och värme tillbaka igen!

~ av Ingegerd på 04 maj 2011.

Kommentera

 
